Starbucks Værdibaseret forbrug som global fortælling

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Med udgangspunkt i en viral musikvideo “156 Countries Sing Together for the Starbucks Love Project”, der er en del af en Starbucks marketingskampagne, belyser denne artikel de seneste tendenser inden for værdibaseret forbrug, såkaldt Marketing 3.0. Videoen, Starbucks og værdibaseret forbrug sættes ind i en kulturhistorisk sammenhæng. Denne sammenhæng går tilbage til oplysningstidens genese af borgerlig politisk offentlig i kaffehuse. Den kulturhistoriske sammenhæng er også nutidig, nemlig det postmoderne, men det er en væsentlig pointe i artiklen, at det postmoderne har været under forandring, og den postmoderne kulturpessimisme er aftaget. Det viser sig bl.a. ved, at en ny ontologiform er opstået, hvor habitus også antager etiske former. Starbucks videoen er en manifestation af disse sociokulturelle tendenser i dens form, indhold, produktion og distribution.
OriginalsprogDansk
TidsskriftAkademisk kvarter / Academic Quarter
Vol/bind02
Sider (fra-til)276-287
Antal sider12
StatusUdgivet - 16 jun. 2011

Emneord

  • Starbucks
  • værdibaseret forbrug
  • kaffehus

Citer dette

@article{ed53d9f6b3fc4c6593dc848d49db636a,
title = "Starbucks V{\ae}rdibaseret forbrug som global fort{\ae}lling",
abstract = "Med udgangspunkt i en viral musikvideo “156 Countries Sing Together for the Starbucks Love Project”, der er en del af en Starbucks marketingskampagne, belyser denne artikel de seneste tendenser inden for v{\ae}rdibaseret forbrug, s{\aa}kaldt Marketing 3.0. Videoen, Starbucks og v{\ae}rdibaseret forbrug s{\ae}ttes ind i en kulturhistorisk sammenh{\ae}ng. Denne sammenh{\ae}ng g{\aa}r tilbage til oplysningstidens genese af borgerlig politisk offentlig i kaffehuse. Den kulturhistoriske sammenh{\ae}ng er ogs{\aa} nutidig, nemlig det postmoderne, men det er en v{\ae}sentlig pointe i artiklen, at det postmoderne har v{\ae}ret under forandring, og den postmoderne kulturpessimisme er aftaget. Det viser sig bl.a. ved, at en ny ontologiform er opst{\aa}et, hvor habitus ogs{\aa} antager etiske former. Starbucks videoen er en manifestation af disse sociokulturelle tendenser i dens form, indhold, produktion og distribution.",
keywords = "Starbucks, v{\ae}rdibaseret forbrug, kaffehus",
author = "Christensen, {J{\o}rgen Riber}",
year = "2011",
month = "6",
day = "16",
language = "Dansk",
volume = "02",
pages = "276--287",
journal = "Akademisk Kvarter",
issn = "1904-0008",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Starbucks Værdibaseret forbrug som global fortælling. / Christensen, Jørgen Riber.

I: Akademisk kvarter / Academic Quarter, Bind 02, 16.06.2011, s. 276-287.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Starbucks Værdibaseret forbrug som global fortælling

AU - Christensen, Jørgen Riber

PY - 2011/6/16

Y1 - 2011/6/16

N2 - Med udgangspunkt i en viral musikvideo “156 Countries Sing Together for the Starbucks Love Project”, der er en del af en Starbucks marketingskampagne, belyser denne artikel de seneste tendenser inden for værdibaseret forbrug, såkaldt Marketing 3.0. Videoen, Starbucks og værdibaseret forbrug sættes ind i en kulturhistorisk sammenhæng. Denne sammenhæng går tilbage til oplysningstidens genese af borgerlig politisk offentlig i kaffehuse. Den kulturhistoriske sammenhæng er også nutidig, nemlig det postmoderne, men det er en væsentlig pointe i artiklen, at det postmoderne har været under forandring, og den postmoderne kulturpessimisme er aftaget. Det viser sig bl.a. ved, at en ny ontologiform er opstået, hvor habitus også antager etiske former. Starbucks videoen er en manifestation af disse sociokulturelle tendenser i dens form, indhold, produktion og distribution.

AB - Med udgangspunkt i en viral musikvideo “156 Countries Sing Together for the Starbucks Love Project”, der er en del af en Starbucks marketingskampagne, belyser denne artikel de seneste tendenser inden for værdibaseret forbrug, såkaldt Marketing 3.0. Videoen, Starbucks og værdibaseret forbrug sættes ind i en kulturhistorisk sammenhæng. Denne sammenhæng går tilbage til oplysningstidens genese af borgerlig politisk offentlig i kaffehuse. Den kulturhistoriske sammenhæng er også nutidig, nemlig det postmoderne, men det er en væsentlig pointe i artiklen, at det postmoderne har været under forandring, og den postmoderne kulturpessimisme er aftaget. Det viser sig bl.a. ved, at en ny ontologiform er opstået, hvor habitus også antager etiske former. Starbucks videoen er en manifestation af disse sociokulturelle tendenser i dens form, indhold, produktion og distribution.

KW - Starbucks

KW - værdibaseret forbrug

KW - kaffehus

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 02

SP - 276

EP - 287

JO - Akademisk Kvarter

JF - Akademisk Kvarter

SN - 1904-0008

ER -