Status over revisionsforskningen i Danmark (1)

Jesper Seehausen, Claus Holm

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Denne artikel udgør første del af en artikel om revisionsforskningen i Danmark. På universiteter og handelshøjskoler landet over bliver der blandt andet forsket inden for revisionsområdet, ligesom der bliver forsket inden for en række fagområder, som på forskellig måde har betydning for revisors virke. I artiklen gør ph.d.-studerende, cand.merc.aud. Jesper Seehausen fra Aalborg Universitet og lektor, ph.d. Claus Holm fra Handelshøjskolen i Århus status over revisionsforskningen i Danmark. Der fokuseres på den forskning, som gennemføres og publiceres i form af ph.d.-afhandlinger. I nærværende første del af artiklen tages der afsæt i en artikel om samspillet mellem revisionsforskning, undervisning og praksis, som tidligere er bragt i Revision & Regnskabsvæsen. Dernæst redegøres der kort for det danske forskningsmiljø inden for revisionsområdet. Herefter gives der en kort beskrivelse af ph.d.-uddannelsen og ph.d.-graden, hvilket efterfølges af en redegørelse for de muligheder og pligter, man har som ph.d.-studerende inden for revisionsområdet. I anden og sidste del af artiklen, som bringes i næste nummer af Revision & Regnskabsvæsen, gives der på baggrund af beskrivelsen af ph.d.-uddannelsen og ph.d.-graden en oversigt over indholdet i de hidtidige danske ph.d.-afhandlinger inden for revisionsområdet.
    TidsskriftRevision & Regnskabsvæsen
    Vol/bind74