Strategisk Designtænkning

Et videnskabeligt essay mod en teoretisk helhedstolkning af koblingen mellem teknologi, menneske og forretning gennem designtænkning

Publikation: Working paperForskning

1598 Downloads (Pure)

Resumé

Dette essay omhandler den teoretiske konstruktion forfatterens opstillede 3-D-model (Tre Domæners Modellen). Modellen er et forsøg på, at opstille et teoretisk og retorisk redskab til at begribe og diskutere genstandsfeltet for strategisk designtænkning i dets forskellige praksisformer. Strategisk designtænkning forstås i denne optik, som det særlige genstandsfelt og rationale, hvor humanistisk brugercenteret designtænkning operationaliseres på et forretningstrategisk niveau. Derved etableres fundamentet for at udforske, facilitere og integrere potentialet i nye medier og digitale teknologier, til skabe grundlag for kulturel innovation i praksis.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg Universitet
UdgiverInDiMedia, Department of Communication, Aalborg University
Antal sider56
StatusUdgivet - 2014

Emneord

  • Design Methodology
  • Design Thinking
  • strategy
  • interaction design
  • User Experience
  • design research

Citer dette

@techreport{eed2a69e3f3e4143819c293e6f608105,
title = "Strategisk Designt{\ae}nkning: Et videnskabeligt essay mod en teoretisk helhedstolkning af koblingen mellem teknologi, menneske og forretning gennem designt{\ae}nkning",
abstract = "Dette essay omhandler den teoretiske konstruktion forfatterens opstillede 3-D-model (Tre Dom{\ae}ners Modellen). Modellen er et fors{\o}g p{\aa}, at opstille et teoretisk og retorisk redskab til at begribe og diskutere genstandsfeltet for strategisk designt{\ae}nkning i dets forskellige praksisformer. Strategisk designt{\ae}nkning forst{\aa}s i denne optik, som det s{\ae}rlige genstandsfelt og rationale, hvor humanistisk brugercenteret designt{\ae}nkning operationaliseres p{\aa} et forretningstrategisk niveau. Derved etableres fundamentet for at udforske, facilitere og integrere potentialet i nye medier og digitale teknologier, til skabe grundlag for kulturel innovation i praksis.",
keywords = "Design Methodology, Design Thinking, strategy, interaction design, User Experience, design research",
author = "Peter Vistisen",
year = "2014",
language = "Dansk",
publisher = "InDiMedia, Department of Communication, Aalborg University",
type = "WorkingPaper",
institution = "InDiMedia, Department of Communication, Aalborg University",

}

Strategisk Designtænkning : Et videnskabeligt essay mod en teoretisk helhedstolkning af koblingen mellem teknologi, menneske og forretning gennem designtænkning. / Vistisen, Peter.

Aalborg Universitet : InDiMedia, Department of Communication, Aalborg University, 2014.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Strategisk Designtænkning

T2 - Et videnskabeligt essay mod en teoretisk helhedstolkning af koblingen mellem teknologi, menneske og forretning gennem designtænkning

AU - Vistisen, Peter

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - Dette essay omhandler den teoretiske konstruktion forfatterens opstillede 3-D-model (Tre Domæners Modellen). Modellen er et forsøg på, at opstille et teoretisk og retorisk redskab til at begribe og diskutere genstandsfeltet for strategisk designtænkning i dets forskellige praksisformer. Strategisk designtænkning forstås i denne optik, som det særlige genstandsfelt og rationale, hvor humanistisk brugercenteret designtænkning operationaliseres på et forretningstrategisk niveau. Derved etableres fundamentet for at udforske, facilitere og integrere potentialet i nye medier og digitale teknologier, til skabe grundlag for kulturel innovation i praksis.

AB - Dette essay omhandler den teoretiske konstruktion forfatterens opstillede 3-D-model (Tre Domæners Modellen). Modellen er et forsøg på, at opstille et teoretisk og retorisk redskab til at begribe og diskutere genstandsfeltet for strategisk designtænkning i dets forskellige praksisformer. Strategisk designtænkning forstås i denne optik, som det særlige genstandsfelt og rationale, hvor humanistisk brugercenteret designtænkning operationaliseres på et forretningstrategisk niveau. Derved etableres fundamentet for at udforske, facilitere og integrere potentialet i nye medier og digitale teknologier, til skabe grundlag for kulturel innovation i praksis.

KW - Design Methodology

KW - Design Thinking

KW - strategy

KW - interaction design

KW - User Experience

KW - design research

M3 - Working paper

BT - Strategisk Designtænkning

PB - InDiMedia, Department of Communication, Aalborg University

CY - Aalborg Universitet

ER -