Struktureret pædagogik og relationspædagogik i arbejdet med unge med autisme og udfordrende adfærd

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Artiklen bygger på resultater fra et forskningsprojekt på et botilbud på det specialiserede socialområde om, hvorvidt og hvordan indsatsen skaber forandringer for beboere med autisme og udfordrende adfærd mv. Et resultat er, at beboerne opnår forandringer af deres praktiske færdigheder i hverdagen som følge af en struktureret pædagogisk tilgang og et adfærdsregulerende belønningssystem, men at de ikke opnår bedre trivsel. De er isolerede og ensomme oplever medarbejdere, pårørende og de unge selv. I en analyse med begrebsparrene 'kunne og gøre' samt 'være og føle', inspireret af Aristoteles' vidensformer 'techne' og 'fronesis' tydeliggøres, hvordan pædagogiske tilgange lægger vægt på forskellige vidensformer. Den strukturerede pædagogik kan kobles til kunne og gøre, mens en pædagogisk tilgang, som lægger mere vægt på relationelle elementer, kan forbindes med være og føle.
OriginalsprogDansk
TidsskriftForskning i Pædagogers Profession og Uddannelse
Vol/bind2
Udgave nummer1
Sider (fra-til)18-31
Antal sider14
ISSN2446-2810
StatusUdgivet - apr. 2018

Emneord

  • specialiserede botilbud
  • borgere med autisme
  • udfordrende adfærd
  • TEACCH

Citer dette

@article{21143766357847e099a4b00c04468dd9,
title = "Struktureret p{\ae}dagogik og relationsp{\ae}dagogik i arbejdet med unge med autisme og udfordrende adf{\ae}rd",
abstract = "Artiklen bygger p{\aa} resultater fra et forskningsprojekt p{\aa} et botilbud p{\aa} det specialiserede socialomr{\aa}de om, hvorvidt og hvordan indsatsen skaber forandringer for beboere med autisme og udfordrende adf{\ae}rd mv. Et resultat er, at beboerne opn{\aa}r forandringer af deres praktiske f{\ae}rdigheder i hverdagen som f{\o}lge af en struktureret p{\ae}dagogisk tilgang og et adf{\ae}rdsregulerende bel{\o}nningssystem, men at de ikke opn{\aa}r bedre trivsel. De er isolerede og ensomme oplever medarbejdere, p{\aa}r{\o}rende og de unge selv. I en analyse med begrebsparrene 'kunne og g{\o}re' samt 'v{\ae}re og f{\o}le', inspireret af Aristoteles' vidensformer 'techne' og 'fronesis' tydeligg{\o}res, hvordan p{\ae}dagogiske tilgange l{\ae}gger v{\ae}gt p{\aa} forskellige vidensformer. Den strukturerede p{\ae}dagogik kan kobles til kunne og g{\o}re, mens en p{\ae}dagogisk tilgang, som l{\ae}gger mere v{\ae}gt p{\aa} relationelle elementer, kan forbindes med v{\ae}re og f{\o}le.",
keywords = "specialiserede botilbud, borgere med autisme, udfordrende adf{\ae}rd, TEACCH",
author = "Anne Breumlund and Hansen, {Inger Bruun} and Grit Niklasson",
year = "2018",
month = "4",
language = "Dansk",
volume = "2",
pages = "18--31",
journal = "Forskning i P{\ae}dagogers Profession og Uddannelse",
issn = "2446-2810",
publisher = "P{\ae}dagoguddannelsens Ledernetv{\ae}rk",
number = "1",

}

TY - JOUR

T1 - Struktureret pædagogik og relationspædagogik i arbejdet med unge med autisme og udfordrende adfærd

AU - Breumlund, Anne

AU - Hansen, Inger Bruun

AU - Niklasson, Grit

PY - 2018/4

Y1 - 2018/4

N2 - Artiklen bygger på resultater fra et forskningsprojekt på et botilbud på det specialiserede socialområde om, hvorvidt og hvordan indsatsen skaber forandringer for beboere med autisme og udfordrende adfærd mv. Et resultat er, at beboerne opnår forandringer af deres praktiske færdigheder i hverdagen som følge af en struktureret pædagogisk tilgang og et adfærdsregulerende belønningssystem, men at de ikke opnår bedre trivsel. De er isolerede og ensomme oplever medarbejdere, pårørende og de unge selv. I en analyse med begrebsparrene 'kunne og gøre' samt 'være og føle', inspireret af Aristoteles' vidensformer 'techne' og 'fronesis' tydeliggøres, hvordan pædagogiske tilgange lægger vægt på forskellige vidensformer. Den strukturerede pædagogik kan kobles til kunne og gøre, mens en pædagogisk tilgang, som lægger mere vægt på relationelle elementer, kan forbindes med være og føle.

AB - Artiklen bygger på resultater fra et forskningsprojekt på et botilbud på det specialiserede socialområde om, hvorvidt og hvordan indsatsen skaber forandringer for beboere med autisme og udfordrende adfærd mv. Et resultat er, at beboerne opnår forandringer af deres praktiske færdigheder i hverdagen som følge af en struktureret pædagogisk tilgang og et adfærdsregulerende belønningssystem, men at de ikke opnår bedre trivsel. De er isolerede og ensomme oplever medarbejdere, pårørende og de unge selv. I en analyse med begrebsparrene 'kunne og gøre' samt 'være og føle', inspireret af Aristoteles' vidensformer 'techne' og 'fronesis' tydeliggøres, hvordan pædagogiske tilgange lægger vægt på forskellige vidensformer. Den strukturerede pædagogik kan kobles til kunne og gøre, mens en pædagogisk tilgang, som lægger mere vægt på relationelle elementer, kan forbindes med være og føle.

KW - specialiserede botilbud

KW - borgere med autisme

KW - udfordrende adfærd

KW - TEACCH

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 2

SP - 18

EP - 31

JO - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

JF - Forskning i Pædagogers Profession og Uddannelse

SN - 2446-2810

IS - 1

ER -