Strukturreformen i et trafiksikkerhedsperspektiv

Michael Sørensen, Jens Chr. Overgaard Madsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftLetter

121 Downloads (Pure)

Abstract

Landets amter har i mange år med stor succes foretaget udpegning og forbedring af sorte pletter på amtsvejene, som i dag udgør ca. 10.000 km. Ansvaret for disse veje skal i forbindelse med strukturreformen fordeles med ca. 80 % til kommunerne og resten til Vejdirektoratet. Herved kommer hovedparten af det fremtidige stedbundne trafiksikkerhedsarbejde til at ligge i kommunalt regi, og medmindre der foretages forbedringer i forhold til kommunernes nuværende stedbundne trafiksikkerhedsarbejde, vil det betyde en forringelse af dette. Forringelsen består både i en omfangsmæssig og en metodemæssig forringelse.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Vejtidsskrift
Vol/bind82
Udgave nummer3
Sider (fra-til)57-59
ISSN0011-6548
StatusUdgivet - 2005

Emneord

  • Strukturreform
  • Kommunalreform
  • Kommuner
  • Amter
  • Stedbunden trafiksikkerhed
  • Sorte pletter
  • Grå pletter
  • Grå strækninger
  • Uheldsbelastede lokaliteter
  • Sortpletarbejde
  • Uheldsmodel

Citationsformater