TY - JOUR
T1 - Studerendes digitale læringsmiljøer
T2 - læringsplatform eller medieøkologi?
AU - Caviglia, Francesco
AU - Dalsgaard, Christian
AU - Davidsen, Jacob
AU - Ryberg, Thomas
PY - 2018/1
Y1 - 2018/1
N2 - Formålet med artiklen er at undersøge, hvad universitetsstuderendes digitale læringsmiljøer består af med henblik på at forstå samspillet mellem institutionelle systemer og de værktøjer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en undersøgelse af 128 humaniora studerendes digitale læringsmiljøer. Formålene med undersøgelsen er 1) at give et overblik over, hvilke værktøjer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste værktøjer for studerende, og 3) at afdække, hvilke aktiviteter værktøjerne anvendes til. Undersøgelsen viser først og fremmest en udpræget variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte værktøjer i studerendes digitale læringsmiljøer er Facebook, Google Drev, notetagningsværktøjer og institutionelle systemer. Derudover viser undersøgelsen, at værktøjerne opfylder nogle meget grundlæggende behov hos de studerende såsom samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser undersøgelsen, at de fleste vigtige værktøjer er uafhængige af de systemer, der stilles til rådighed af uddannelsesinstitutionerne. På baggrund af undersøgelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med øvrige værktøjer i de studerendes læringsmiljøer, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale læringsmiljøer i forhold til eksisterende og fremspirende behov.
AB - Formålet med artiklen er at undersøge, hvad universitetsstuderendes digitale læringsmiljøer består af med henblik på at forstå samspillet mellem institutionelle systemer og de værktøjer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en undersøgelse af 128 humaniora studerendes digitale læringsmiljøer. Formålene med undersøgelsen er 1) at give et overblik over, hvilke værktøjer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste værktøjer for studerende, og 3) at afdække, hvilke aktiviteter værktøjerne anvendes til. Undersøgelsen viser først og fremmest en udpræget variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte værktøjer i studerendes digitale læringsmiljøer er Facebook, Google Drev, notetagningsværktøjer og institutionelle systemer. Derudover viser undersøgelsen, at værktøjerne opfylder nogle meget grundlæggende behov hos de studerende såsom samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser undersøgelsen, at de fleste vigtige værktøjer er uafhængige af de systemer, der stilles til rådighed af uddannelsesinstitutionerne. På baggrund af undersøgelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med øvrige værktøjer i de studerendes læringsmiljøer, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale læringsmiljøer i forhold til eksisterende og fremspirende behov.
KW - LMS
KW - online uddannelse
KW - Personlige læringsmiljøer
KW - digitale medier
U2 - 10.7146/lom.v10i18.96928
DO - 10.7146/lom.v10i18.96928
M3 - Tidsskriftartikel
SN - 1903-248X
VL - 11
SP - 1
EP - 29
JO - Læring og Medier
JF - Læring og Medier
IS - 18
ER -