Studerendes digitale læringsmiljøer: læringsplatform eller medieøkologi?

Francesco Caviglia, Christian Dalsgaard, Jacob Davidsen, Thomas Ryberg

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

313 Downloads (Pure)

Resumé

Formålet med artiklen er at undersøge, hvad universitetsstuderendes digitale læringsmiljøer består af med henblik på at forstå samspillet mellem institutionelle systemer og de værktøjer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en undersøgelse af 128 humaniora studerendes digitale læringsmiljøer. Formålene med undersøgelsen er 1) at give et overblik over, hvilke værktøjer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste værktøjer for studerende, og 3) at afdække, hvilke aktiviteter værktøjerne anvendes til. Undersøgelsen viser først og fremmest en udpræget variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte værktøjer i studerendes digitale læringsmiljøer er Facebook, Google Drev, notetagningsværktøjer og institutionelle systemer. Derudover viser undersøgelsen, at værktøjerne opfylder nogle meget grundlæggende behov hos de studerende såsom samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser undersøgelsen, at de fleste vigtige værktøjer er uafhængige af de systemer, der stilles til rådighed af uddannelsesinstitutionerne. På baggrund af undersøgelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med øvrige værktøjer i de studerendes læringsmiljøer, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale læringsmiljøer i forhold til eksisterende og fremspirende behov.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLæring og Medier
Vol/bind11
Udgave nummer18
Sider (fra-til)1-29
ISSN1903-248X
DOI
StatusUdgivet - jan. 2018

Emneord

  • LMS
  • online uddannelse
  • Personlige læringsmiljøer
  • digitale medier

Citer dette

Caviglia, Francesco ; Dalsgaard, Christian ; Davidsen, Jacob ; Ryberg, Thomas. / Studerendes digitale læringsmiljøer : læringsplatform eller medieøkologi?. I: Læring og Medier. 2018 ; Bind 11, Nr. 18. s. 1-29.
@article{63b3ff85f2b34e2ba7ff99cb1d5e2084,
title = "Studerendes digitale l{\ae}ringsmilj{\o}er: l{\ae}ringsplatform eller medie{\o}kologi?",
abstract = "Form{\aa}let med artiklen er at unders{\o}ge, hvad universitetsstuderendes digitale l{\ae}ringsmilj{\o}er best{\aa}r af med henblik p{\aa} at forst{\aa} samspillet mellem institutionelle systemer og de v{\ae}rkt{\o}jer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en unders{\o}gelse af 128 humaniora studerendes digitale l{\ae}ringsmilj{\o}er. Form{\aa}lene med unders{\o}gelsen er 1) at give et overblik over, hvilke v{\ae}rkt{\o}jer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste v{\ae}rkt{\o}jer for studerende, og 3) at afd{\ae}kke, hvilke aktiviteter v{\ae}rkt{\o}jerne anvendes til. Unders{\o}gelsen viser f{\o}rst og fremmest en udpr{\ae}get variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte v{\ae}rkt{\o}jer i studerendes digitale l{\ae}ringsmilj{\o}er er Facebook, Google Drev, notetagningsv{\ae}rkt{\o}jer og institutionelle systemer. Derudover viser unders{\o}gelsen, at v{\ae}rkt{\o}jerne opfylder nogle meget grundl{\ae}ggende behov hos de studerende s{\aa}som samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser unders{\o}gelsen, at de fleste vigtige v{\ae}rkt{\o}jer er uafh{\ae}ngige af de systemer, der stilles til r{\aa}dighed af uddannelsesinstitutionerne. P{\aa} baggrund af unders{\o}gelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med {\o}vrige v{\ae}rkt{\o}jer i de studerendes l{\ae}ringsmilj{\o}er, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale l{\ae}ringsmilj{\o}er i forhold til eksisterende og fremspirende behov.",
keywords = "LMS, online uddannelse, Personlige l{\ae}ringsmilj{\o}er, digitale medier",
author = "Francesco Caviglia and Christian Dalsgaard and Jacob Davidsen and Thomas Ryberg",
year = "2018",
month = "1",
doi = "10.7146/lom.v10i18.96928",
language = "Dansk",
volume = "11",
pages = "1--29",
journal = "L{\ae}ring og Medier",
issn = "1903-248X",
publisher = "Statsbiblioteket",
number = "18",

}

Studerendes digitale læringsmiljøer : læringsplatform eller medieøkologi? / Caviglia, Francesco; Dalsgaard, Christian; Davidsen, Jacob; Ryberg, Thomas.

I: Læring og Medier, Bind 11, Nr. 18, 01.2018, s. 1-29.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Studerendes digitale læringsmiljøer

T2 - læringsplatform eller medieøkologi?

AU - Caviglia, Francesco

AU - Dalsgaard, Christian

AU - Davidsen, Jacob

AU - Ryberg, Thomas

PY - 2018/1

Y1 - 2018/1

N2 - Formålet med artiklen er at undersøge, hvad universitetsstuderendes digitale læringsmiljøer består af med henblik på at forstå samspillet mellem institutionelle systemer og de værktøjer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en undersøgelse af 128 humaniora studerendes digitale læringsmiljøer. Formålene med undersøgelsen er 1) at give et overblik over, hvilke værktøjer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste værktøjer for studerende, og 3) at afdække, hvilke aktiviteter værktøjerne anvendes til. Undersøgelsen viser først og fremmest en udpræget variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte værktøjer i studerendes digitale læringsmiljøer er Facebook, Google Drev, notetagningsværktøjer og institutionelle systemer. Derudover viser undersøgelsen, at værktøjerne opfylder nogle meget grundlæggende behov hos de studerende såsom samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser undersøgelsen, at de fleste vigtige værktøjer er uafhængige af de systemer, der stilles til rådighed af uddannelsesinstitutionerne. På baggrund af undersøgelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med øvrige værktøjer i de studerendes læringsmiljøer, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale læringsmiljøer i forhold til eksisterende og fremspirende behov.

AB - Formålet med artiklen er at undersøge, hvad universitetsstuderendes digitale læringsmiljøer består af med henblik på at forstå samspillet mellem institutionelle systemer og de værktøjer, som studerende selv varetager. Udgangspunktet for artiklen er en undersøgelse af 128 humaniora studerendes digitale læringsmiljøer. Formålene med undersøgelsen er 1) at give et overblik over, hvilke værktøjer studerende anvender til deres studieaktiviteter, 2) at finde frem til de mest anvendte og vigtigste værktøjer for studerende, og 3) at afdække, hvilke aktiviteter værktøjerne anvendes til. Undersøgelsen viser først og fremmest en udpræget variation i studerendes mediebrug. Nogle af de mest anvendte værktøjer i studerendes digitale læringsmiljøer er Facebook, Google Drev, notetagningsværktøjer og institutionelle systemer. Derudover viser undersøgelsen, at værktøjerne opfylder nogle meget grundlæggende behov hos de studerende såsom samarbejde, kommunikation og feedback. Endelig viser undersøgelsen, at de fleste vigtige værktøjer er uafhængige af de systemer, der stilles til rådighed af uddannelsesinstitutionerne. På baggrund af undersøgelsen diskuteres, hvordan institutionelle systemer spiller sammen med øvrige værktøjer i de studerendes læringsmiljøer, og hvordan man kan kvalificere studerendes digitale læringsmiljøer i forhold til eksisterende og fremspirende behov.

KW - LMS

KW - online uddannelse

KW - Personlige læringsmiljøer

KW - digitale medier

U2 - 10.7146/lom.v10i18.96928

DO - 10.7146/lom.v10i18.96928

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 11

SP - 1

EP - 29

JO - Læring og Medier

JF - Læring og Medier

SN - 1903-248X

IS - 18

ER -