Abstract
De danske universiteter er, i lighed med resten af uddannelsessystemet, mødt af et stigende krav om at integrere praksis i undervisningen mhp. at fremme de studerendes praksisrettede kompetencer. Denne artikel stiller skarpt på, hvordan universitetsstuderende på Bachelor i Organisatorisk Læring engagerer sig i et større casearbejde. Artiklen peger på, at læringsudbyttet i høj fra er påvirket af de studerendes læringsforståelse, hvilket i diskussionen af praksisinddragelse i uddannelse ikke levnes nævneværdig plads – måske fordi undervisere bliver fanget i egne pædagogiske tilgange, og at forståelsen af direkte overførbarhed mellem uddannelse og praksis har tendens til at være en fremherskende diskurs – særligt i samfundsdebatten. Artiklen peger på vigtigheden af at udfordre etablerede forståelser af uddannelses-praksis relationen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Kognition & Paedagogik |
Vol/bind | 127 |
Sider (fra-til) | 68-76 |
ISSN | 0906-6225 |
Status | Udgivet - 2023 |
Emneord
- Casearbejde
- Læringsperspektiv
- Virksomhedssamarbejde
- Teori - praksis integration