Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje

Susanne Dau

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

633 Downloads (Pure)

Resumé

Implementeringen af fleksible videregående uddannelser i lærer- og radiografuddannelsen på University College North danner baggrund for denne undersøgelse af, hvorledes studerende orienterer sig i fleksible miljøer. Det afsløres, hvorledes de studerendes mentale, fysiske og virtuelle orientering i praktikken, på University College North, i hjemmet og online vedrører både veje og afveje. Orienteringen mod veje og afveje er og bliver medbestemmende for læringen og vidensudviklingen, og ikke kun de studerendes egen vidensudvikling, men også professionernes.
De studerendes læreprocesser er karakteriseret ved orienteringsprocesser med at finde vej, altså ’wayfinding’. ’Wayfinding’ giver, som metaforisk grundlag, basis for en begrebsliggørelse af lærerprocesser ud fra en fænomenologisk-økologisk optik, som er karakteriseret ved dimensionerne spatialitet, mobilitet, interaktionalitet, struktualitet, socialitet, identitet og emotionalitet og er under påvirkning af refleksioner, ressourcer, rammebetingelser og referencer. Begrebsliggørelsen af læreprocesser, som ’wayfinding’, afspejler på det teoretiske niveau et ’kort’ over den kompleksitet, hvor indenfor blended learning kan forstås, og er dermed et teoretisk bidrag til afdækningen af, hvad der karakterer blended learning og dennes dimensioner.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider303
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-293-0
DOI
StatusUdgivet - 2015
NavnPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Tom Nyvang, Hovedvejleder
Palle Rasmussen, Bivejleder

Emneord

  • Blended Learning
  • Studerendes orientering
  • Vidensudvikling
  • Narrativt Casestudie

Citer dette

Dau, Susanne. / Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum : Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 303 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{81ff010e270f4bb79db43a3b1f77bd08,
title = "Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers l{\ae}ringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje",
abstract = "Implementeringen af fleksible videreg{\aa}ende uddannelser i l{\ae}rer- og radiografuddannelsen p{\aa} University College North danner baggrund for denne unders{\o}gelse af, hvorledes studerende orienterer sig i fleksible milj{\o}er. Det afsl{\o}res, hvorledes de studerendes mentale, fysiske og virtuelle orientering i praktikken, p{\aa} University College North, i hjemmet og online vedr{\o}rer b{\aa}de veje og afveje. Orienteringen mod veje og afveje er og bliver medbestemmende for l{\ae}ringen og vidensudviklingen, og ikke kun de studerendes egen vidensudvikling, men ogs{\aa} professionernes. De studerendes l{\ae}reprocesser er karakteriseret ved orienteringsprocesser med at finde vej, alts{\aa} ’wayfinding’. ’Wayfinding’ giver, som metaforisk grundlag, basis for en begrebsligg{\o}relse af l{\ae}rerprocesser ud fra en f{\ae}nomenologisk-{\o}kologisk optik, som er karakteriseret ved dimensionerne spatialitet, mobilitet, interaktionalitet, struktualitet, socialitet, identitet og emotionalitet og er under p{\aa}virkning af refleksioner, ressourcer, rammebetingelser og referencer. Begrebsligg{\o}relsen af l{\ae}reprocesser, som ’wayfinding’, afspejler p{\aa} det teoretiske niveau et ’kort’ over den kompleksitet, hvor indenfor blended learning kan forst{\aa}s, og er dermed et teoretisk bidrag til afd{\ae}kningen af, hvad der karakterer blended learning og dennes dimensioner.",
keywords = "Blended Learning, Studerendes orientering, Vidensudvikling, Narrativt Casestudie",
author = "Susanne Dau",
note = "Tom Nyvang, Hovedvejleder Palle Rasmussen, Bivejleder",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00007",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum : Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje. / Dau, Susanne.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 303 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum

T2 - Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje

AU - Dau, Susanne

N1 - Tom Nyvang, Hovedvejleder Palle Rasmussen, Bivejleder

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Implementeringen af fleksible videregående uddannelser i lærer- og radiografuddannelsen på University College North danner baggrund for denne undersøgelse af, hvorledes studerende orienterer sig i fleksible miljøer. Det afsløres, hvorledes de studerendes mentale, fysiske og virtuelle orientering i praktikken, på University College North, i hjemmet og online vedrører både veje og afveje. Orienteringen mod veje og afveje er og bliver medbestemmende for læringen og vidensudviklingen, og ikke kun de studerendes egen vidensudvikling, men også professionernes. De studerendes læreprocesser er karakteriseret ved orienteringsprocesser med at finde vej, altså ’wayfinding’. ’Wayfinding’ giver, som metaforisk grundlag, basis for en begrebsliggørelse af lærerprocesser ud fra en fænomenologisk-økologisk optik, som er karakteriseret ved dimensionerne spatialitet, mobilitet, interaktionalitet, struktualitet, socialitet, identitet og emotionalitet og er under påvirkning af refleksioner, ressourcer, rammebetingelser og referencer. Begrebsliggørelsen af læreprocesser, som ’wayfinding’, afspejler på det teoretiske niveau et ’kort’ over den kompleksitet, hvor indenfor blended learning kan forstås, og er dermed et teoretisk bidrag til afdækningen af, hvad der karakterer blended learning og dennes dimensioner.

AB - Implementeringen af fleksible videregående uddannelser i lærer- og radiografuddannelsen på University College North danner baggrund for denne undersøgelse af, hvorledes studerende orienterer sig i fleksible miljøer. Det afsløres, hvorledes de studerendes mentale, fysiske og virtuelle orientering i praktikken, på University College North, i hjemmet og online vedrører både veje og afveje. Orienteringen mod veje og afveje er og bliver medbestemmende for læringen og vidensudviklingen, og ikke kun de studerendes egen vidensudvikling, men også professionernes. De studerendes læreprocesser er karakteriseret ved orienteringsprocesser med at finde vej, altså ’wayfinding’. ’Wayfinding’ giver, som metaforisk grundlag, basis for en begrebsliggørelse af lærerprocesser ud fra en fænomenologisk-økologisk optik, som er karakteriseret ved dimensionerne spatialitet, mobilitet, interaktionalitet, struktualitet, socialitet, identitet og emotionalitet og er under påvirkning af refleksioner, ressourcer, rammebetingelser og referencer. Begrebsliggørelsen af læreprocesser, som ’wayfinding’, afspejler på det teoretiske niveau et ’kort’ over den kompleksitet, hvor indenfor blended learning kan forstås, og er dermed et teoretisk bidrag til afdækningen af, hvad der karakterer blended learning og dennes dimensioner.

KW - Blended Learning

KW - Studerendes orientering

KW - Vidensudvikling

KW - Narrativt Casestudie

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00007

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00007

M3 - Ph.d.-afhandling

BT - Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Dau S. Studerendes orientering i fleksible professionsuddannelsers læringsrum: Et narrativt casestudie af vidensudviklingens veje og afveje. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 303 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet). https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00007