Abstract
I litteraturen om offentlig styring er det dominerende perspektiv på professionel praksis en bekymring for manglende politisk ansvarlighed og en fare for egennyttemaksimerende adfærd i mødet med borgerne. I mange år har resultatbaseret styring været set som en løsning på denne bekymring. Inden for studier af professionel praksis er det dominerende perspektiv en bekymring for at resultatbaseret styring kaprer
de fagprofessionelles autonomi og bidrager til en proletarisering af profes- sionerne. Evidensen for begge perspek- tiver er blandede, og der er en mangel på viden om, hvordan fagprofessionelle håndterer disse påståede konflikter, og hvorvidt resultatbaseret styring kan ses som løsning herpå. Artiklen diskuterer et særligt forhold mellem styring og praksis: den professionelle dømmekraft
og konkluderer, at der er to faldgruber for at understøtte kvaliteten af fagpro- fessionel værdiskabelse: ekstern mål- styring af professionel praksis og fravær af refleksionskultur i den professionelle praksis. Artiklen er et bidrag til profes- sionshøjskolernes 10 års jubilæum og kan læses som en omverdensanalyse
af de styrings- og refleksionsforhold professionsuddannelsernes studerende møder, når de er færdiguddannet.
de fagprofessionelles autonomi og bidrager til en proletarisering af profes- sionerne. Evidensen for begge perspek- tiver er blandede, og der er en mangel på viden om, hvordan fagprofessionelle håndterer disse påståede konflikter, og hvorvidt resultatbaseret styring kan ses som løsning herpå. Artiklen diskuterer et særligt forhold mellem styring og praksis: den professionelle dømmekraft
og konkluderer, at der er to faldgruber for at understøtte kvaliteten af fagpro- fessionel værdiskabelse: ekstern mål- styring af professionel praksis og fravær af refleksionskultur i den professionelle praksis. Artiklen er et bidrag til profes- sionshøjskolernes 10 års jubilæum og kan læses som en omverdensanalyse
af de styrings- og refleksionsforhold professionsuddannelsernes studerende møder, når de er færdiguddannet.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Tidsskrift for professionsstudier |
Vol/bind | 14 |
Udgave nummer | 26 |
Sider (fra-til) | 86-97 |
Antal sider | 12 |
ISSN | 2446-0273 |
DOI | |
Status | Udgivet - 2018 |