Supervision af psykologkandidater i privat praksis: En casebeskrivelse af supervisionen i Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

327 Downloads (Pure)

Resumé

Temaet for denne afhandling er supervisionen inden for rammerne af Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. Afhandlingens empiri er fremkommet på baggrund af 9 interviews med praksiskandidater og 4 interviews med ydernummerpsykologer. Ud fra disse casebeskrivelser analyseres det, hvilke faktorer i supervisionen, der kan virke fremmende og hæmmende på praksiskandidaternes bestræbelser på at opnå faglige kompetencer. Der vil være en beskrivelse af Praksiskandidatordningens indhold og opbygning samt en belysning af ordningen i en supervisionskontekst. Til belysning af emnet præsenteres der et litteratur review over relevante temaer i supervisionslitteraturen samt overvejelser om læring i supervision. Afhandlingens empiriske resultater vil blive belyst og diskuteret med udgangspunkt i tilsvarende fænomener i supervisionslitteraturen.
Resultaterne af undersøgelsen viser, at der er en række vigtige elementer ved supervision, der skal være opfyldt, hvis den skal opleves som udviklende og lærerig af praksiskandidaterne. Det er elementer som kontraktetablering, rådgivning og teoretisk refleksion, en tydelig teoretisk referenceramme samt støtte og anerkendelse fra supervisor. Det fremkommer desuden, at kompleksiteten af supervisors roller i forhold supervisanden stiller krav om høj faglighed hos supervisor.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider351
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-230-5
DOI
StatusUdgivet - 2015
NavnPh.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet
ISSN2246-123X

Bibliografisk note

Karen Vibeke Mortensen, Hovedvejleder
Lene Tanggaard, Bivejleder

Citer dette

Petersen, Birgitte. / Supervision af psykologkandidater i privat praksis : En casebeskrivelse af supervisionen i Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. Aalborg Universitetsforlag, 2015. 351 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).
@phdthesis{6e77dc87a09a4fe8b521e01ead90cccb,
title = "Supervision af psykologkandidater i privat praksis: En casebeskrivelse af supervisionen i Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning",
abstract = "Temaet for denne afhandling er supervisionen inden for rammerne af Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. Afhandlingens empiri er fremkommet p{\aa} baggrund af 9 interviews med praksiskandidater og 4 interviews med ydernummerpsykologer. Ud fra disse casebeskrivelser analyseres det, hvilke faktorer i supervisionen, der kan virke fremmende og h{\ae}mmende p{\aa} praksiskandidaternes bestr{\ae}belser p{\aa} at opn{\aa} faglige kompetencer. Der vil v{\ae}re en beskrivelse af Praksiskandidatordningens indhold og opbygning samt en belysning af ordningen i en supervisionskontekst. Til belysning af emnet pr{\ae}senteres der et litteratur review over relevante temaer i supervisionslitteraturen samt overvejelser om l{\ae}ring i supervision. Afhandlingens empiriske resultater vil blive belyst og diskuteret med udgangspunkt i tilsvarende f{\ae}nomener i supervisionslitteraturen.Resultaterne af unders{\o}gelsen viser, at der er en r{\ae}kke vigtige elementer ved supervision, der skal v{\ae}re opfyldt, hvis den skal opleves som udviklende og l{\ae}rerig af praksiskandidaterne. Det er elementer som kontraktetablering, r{\aa}dgivning og teoretisk refleksion, en tydelig teoretisk referenceramme samt st{\o}tte og anerkendelse fra supervisor. Det fremkommer desuden, at kompleksiteten af supervisors roller i forhold supervisanden stiller krav om h{\o}j faglighed hos supervisor.",
author = "Birgitte Petersen",
note = "Karen Vibeke Mortensen, Hovedvejleder Lene Tanggaard, Bivejleder",
year = "2015",
doi = "10.5278/vbn.phd.hum.00020",
language = "Dansk",
series = "Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

Supervision af psykologkandidater i privat praksis : En casebeskrivelse af supervisionen i Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. / Petersen, Birgitte.

Aalborg Universitetsforlag, 2015. 351 s. (Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportPh.d.-afhandlingForskning

TY - BOOK

T1 - Supervision af psykologkandidater i privat praksis

T2 - En casebeskrivelse af supervisionen i Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning

AU - Petersen, Birgitte

N1 - Karen Vibeke Mortensen, Hovedvejleder Lene Tanggaard, Bivejleder

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Temaet for denne afhandling er supervisionen inden for rammerne af Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. Afhandlingens empiri er fremkommet på baggrund af 9 interviews med praksiskandidater og 4 interviews med ydernummerpsykologer. Ud fra disse casebeskrivelser analyseres det, hvilke faktorer i supervisionen, der kan virke fremmende og hæmmende på praksiskandidaternes bestræbelser på at opnå faglige kompetencer. Der vil være en beskrivelse af Praksiskandidatordningens indhold og opbygning samt en belysning af ordningen i en supervisionskontekst. Til belysning af emnet præsenteres der et litteratur review over relevante temaer i supervisionslitteraturen samt overvejelser om læring i supervision. Afhandlingens empiriske resultater vil blive belyst og diskuteret med udgangspunkt i tilsvarende fænomener i supervisionslitteraturen.Resultaterne af undersøgelsen viser, at der er en række vigtige elementer ved supervision, der skal være opfyldt, hvis den skal opleves som udviklende og lærerig af praksiskandidaterne. Det er elementer som kontraktetablering, rådgivning og teoretisk refleksion, en tydelig teoretisk referenceramme samt støtte og anerkendelse fra supervisor. Det fremkommer desuden, at kompleksiteten af supervisors roller i forhold supervisanden stiller krav om høj faglighed hos supervisor.

AB - Temaet for denne afhandling er supervisionen inden for rammerne af Dansk Psykologforenings Praksiskandidatordning. Afhandlingens empiri er fremkommet på baggrund af 9 interviews med praksiskandidater og 4 interviews med ydernummerpsykologer. Ud fra disse casebeskrivelser analyseres det, hvilke faktorer i supervisionen, der kan virke fremmende og hæmmende på praksiskandidaternes bestræbelser på at opnå faglige kompetencer. Der vil være en beskrivelse af Praksiskandidatordningens indhold og opbygning samt en belysning af ordningen i en supervisionskontekst. Til belysning af emnet præsenteres der et litteratur review over relevante temaer i supervisionslitteraturen samt overvejelser om læring i supervision. Afhandlingens empiriske resultater vil blive belyst og diskuteret med udgangspunkt i tilsvarende fænomener i supervisionslitteraturen.Resultaterne af undersøgelsen viser, at der er en række vigtige elementer ved supervision, der skal være opfyldt, hvis den skal opleves som udviklende og lærerig af praksiskandidaterne. Det er elementer som kontraktetablering, rådgivning og teoretisk refleksion, en tydelig teoretisk referenceramme samt støtte og anerkendelse fra supervisor. Det fremkommer desuden, at kompleksiteten af supervisors roller i forhold supervisanden stiller krav om høj faglighed hos supervisor.

U2 - 10.5278/vbn.phd.hum.00020

DO - 10.5278/vbn.phd.hum.00020

M3 - Ph.d.-afhandling

T3 - Ph.d.-serien for Det Humanistiske Fakultet, Aalborg Universitet

BT - Supervision af psykologkandidater i privat praksis

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -