Abstract
Baggrund: Klinisk undervisning er afgørende for sygeplejestuderendes dannelse af fagidentitet. Studerendes dannelse af fagidentitet ikke tidligere er belyst ud fra kritisk diskurspsykologi.
Formålet var i kritisk diskurs psykologisk optik at undersøge, hvordan sygeplejestuderende og vejledere fremstiller at være sygeplejestuderende i klinisk undervisning, der udvikler en faglig identitet.
Metode: Et kvalitativt design med skriftlige interviews blev gennemført. Informanterne var syv sygeplejestuderende og syv vejledere. De skriftlige interviews blev analyseret ud fra kritisk diskurspsykologi og begreberne interpretative repertoires og subjekt positioner.
Resultater: De studerende aktiverer det interpretative repertoire ’læring som udfordring’, hvor de fremstiller sig selv i en subjekt position, ‘presset studerende’. Eller det interpretative repertoire ’læring som faglig og personlig udvikling’, hvor de fremstiller sig selv i en subjekt position ’positivt udfordret studerende’. Vejlederene trækker på to interpretative ’sygeplejefaglig kunnen’ og ’personlig tilgang til sygepleje’, og konstruerer de studerende i tre subjekt positioner: ’den dygtige studerende’, ’den vanskelige studerende’, samt ’den forsigtige studerende’.
Konklusion: De studerende fremstiller at være udfordrede i klinisk undervisning. Praktiske opgaver er vigtigst frem mod at opleve sig selv som sygeplejerske. Heroverfor konstruerer de kliniske vejledere vægtning af teori og klinik.
Formålet var i kritisk diskurs psykologisk optik at undersøge, hvordan sygeplejestuderende og vejledere fremstiller at være sygeplejestuderende i klinisk undervisning, der udvikler en faglig identitet.
Metode: Et kvalitativt design med skriftlige interviews blev gennemført. Informanterne var syv sygeplejestuderende og syv vejledere. De skriftlige interviews blev analyseret ud fra kritisk diskurspsykologi og begreberne interpretative repertoires og subjekt positioner.
Resultater: De studerende aktiverer det interpretative repertoire ’læring som udfordring’, hvor de fremstiller sig selv i en subjekt position, ‘presset studerende’. Eller det interpretative repertoire ’læring som faglig og personlig udvikling’, hvor de fremstiller sig selv i en subjekt position ’positivt udfordret studerende’. Vejlederene trækker på to interpretative ’sygeplejefaglig kunnen’ og ’personlig tilgang til sygepleje’, og konstruerer de studerende i tre subjekt positioner: ’den dygtige studerende’, ’den vanskelige studerende’, samt ’den forsigtige studerende’.
Konklusion: De studerende fremstiller at være udfordrede i klinisk undervisning. Praktiske opgaver er vigtigst frem mod at opleve sig selv som sygeplejerske. Heroverfor konstruerer de kliniske vejledere vægtning af teori og klinik.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Nordisk Sygeplejeforskning |
Vol/bind | 5 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 94-112 |
ISSN | 1892-2678 |
Status | Udgivet - 2016 |
Emneord
- Identitet
- kritisk diskurspsykologi
- skriftlige interviews
- læring i praksis
- sygepleje