Talentidentifikasjon - til hverdag og test

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceFormidling

Mange forskere og praktikere forbinder kreativitet med evnen til at foretage overraskende og fleksible beslutninger på banen. Dette gælder særligt indenfor boldspil såsom fodbold. Dette præstationsorienterede perspektiv kan dog medføre en række misforståelser i forhold til 1) hvilke udøvere der anskues som kreative (”kun de bedste”), 2) hvorfor kreativitet er vigtigt (”for at vinde”), og 3) hvordan kreativiteten fremmes (”via udvikling af fodboldspecifikke kompetencer”). I dette oplæg præsenteres en ny tilgang til etablering af kreative miljøer og udvikling af kreative kompetencer ved hjælp en række særlige træningsmetoder. Fra dette udviklingsorienterede perspektiv er kreativitet vigtigt for alle idrætsudøveres personlige udvikling, fortsatte idrætsdeltagelse og langsigtede præstation.
Publikationsdato1 okt. 2022
StatusUdgivet - 1 okt. 2022
BegivenhedBarne- og ungdomstrenerkonferansen 2022: Hvordan får vi flere kompetente trenere? - Norges Idrettshøgskole, Oslo, Norge
Varighed: 30 sep. 20221 okt. 2022