Tegn på god inklusion: Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune

Thomas Thyrring Engsig, Torben Næsby, Lars Qvortrup

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

1875 Downloads (Pure)

Resumé

Hvordan kan lærere og pædagoger i folkeskolen og i dagtilbuddet varetage opgaven med at inkludere flere børn end tidligere, herunder børn som tidligere ville have været henvist til specialforanstaltninger? Dette kræver for det første viden om hensigtsmæssige metoder til inkluderende undervisning, sådan at så mange børn som muligt kan inkluderes i det formelle læringsfællesskab og i skolens mange andre fællesskaber. Men en anden vigtig forudsætning er, at man kan se, om inklusionsindsatsen er lykkedes. Forudsætningen er med andre ord, at der udvikles tegn på inklusion, ligesom man i andre sammenhænge har udviklet tegn på læring. Det grundlæggende spørgsmål er: Hvordan ved vi som lærere og pædagoger, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Og hvordan kan vi med henblik på en kollektiv indsats identificere fælles kriterier for succesfuld inklusion?

Formålet med projektet "tegn på god inklusion", der er blevet støttet af UVM og som er gennemført i samarbejde mellem på den ene side lærere, pædagoger og ledere i Vordingborg Kommune og på den anden side forskere fra LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis) er netop dette: At gøre det muligt for inklusionsaktører (lærere, pædagoger, ledere og ansatte med særlige opgaver) at give svar på spørgsmålet: Hvordan ved vi, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Hvad er tegnene på vellykket inklusion?
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider152
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-579-5
StatusUdgivet - 2016
NavnFULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
ISSN2246-4395

Citer dette

Engsig, T. T., Næsby, T., & Qvortrup, L. (2016). Tegn på god inklusion: Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune. (1 udg.) Aalborg Universitetsforlag. FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer
Engsig, Thomas Thyrring ; Næsby, Torben ; Qvortrup, Lars. / Tegn på god inklusion : Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune. 1 udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 152 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).
@book{2cfab7b3d1ce441e9dfa28bc87a775a1,
title = "Tegn p{\aa} god inklusion: Evaluering & indikatorer p{\aa} effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune",
abstract = "Hvordan kan l{\ae}rere og p{\ae}dagoger i folkeskolen og i dagtilbuddet varetage opgaven med at inkludere flere b{\o}rn end tidligere, herunder b{\o}rn som tidligere ville have v{\ae}ret henvist til specialforanstaltninger? Dette kr{\ae}ver for det f{\o}rste viden om hensigtsm{\ae}ssige metoder til inkluderende undervisning, s{\aa}dan at s{\aa} mange b{\o}rn som muligt kan inkluderes i det formelle l{\ae}ringsf{\ae}llesskab og i skolens mange andre f{\ae}llesskaber. Men en anden vigtig foruds{\ae}tning er, at man kan se, om inklusionsindsatsen er lykkedes. Foruds{\ae}tningen er med andre ord, at der udvikles tegn p{\aa} inklusion, ligesom man i andre sammenh{\ae}nge har udviklet tegn p{\aa} l{\ae}ring. Det grundl{\ae}ggende sp{\o}rgsm{\aa}l er: Hvordan ved vi som l{\ae}rere og p{\ae}dagoger, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Og hvordan kan vi med henblik p{\aa} en kollektiv indsats identificere f{\ae}lles kriterier for succesfuld inklusion?Form{\aa}let med projektet {"}tegn p{\aa} god inklusion{"}, der er blevet st{\o}ttet af UVM og som er gennemf{\o}rt i samarbejde mellem p{\aa} den ene side l{\ae}rere, p{\ae}dagoger og ledere i Vordingborg Kommune og p{\aa} den anden side forskere fra LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og p{\ae}dagogisk praksis) er netop dette: At g{\o}re det muligt for inklusionsakt{\o}rer (l{\ae}rere, p{\ae}dagoger, ledere og ansatte med s{\ae}rlige opgaver) at give svar p{\aa} sp{\o}rgsm{\aa}let: Hvordan ved vi, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Hvad er tegnene p{\aa} vellykket inklusion?",
author = "Engsig, {Thomas Thyrring} and Torben N{\ae}sby and Lars Qvortrup",
year = "2016",
language = "Dansk",
series = "FULM: Forskningsinformeret udvikling af l{\ae}ringsmilj{\o}er",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Engsig, TT, Næsby, T & Qvortrup, L 2016, Tegn på god inklusion: Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune. FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag.

Tegn på god inklusion : Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune. / Engsig, Thomas Thyrring; Næsby, Torben; Qvortrup, Lars.

1 udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 152 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Tegn på god inklusion

T2 - Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune

AU - Engsig, Thomas Thyrring

AU - Næsby, Torben

AU - Qvortrup, Lars

PY - 2016

Y1 - 2016

N2 - Hvordan kan lærere og pædagoger i folkeskolen og i dagtilbuddet varetage opgaven med at inkludere flere børn end tidligere, herunder børn som tidligere ville have været henvist til specialforanstaltninger? Dette kræver for det første viden om hensigtsmæssige metoder til inkluderende undervisning, sådan at så mange børn som muligt kan inkluderes i det formelle læringsfællesskab og i skolens mange andre fællesskaber. Men en anden vigtig forudsætning er, at man kan se, om inklusionsindsatsen er lykkedes. Forudsætningen er med andre ord, at der udvikles tegn på inklusion, ligesom man i andre sammenhænge har udviklet tegn på læring. Det grundlæggende spørgsmål er: Hvordan ved vi som lærere og pædagoger, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Og hvordan kan vi med henblik på en kollektiv indsats identificere fælles kriterier for succesfuld inklusion?Formålet med projektet "tegn på god inklusion", der er blevet støttet af UVM og som er gennemført i samarbejde mellem på den ene side lærere, pædagoger og ledere i Vordingborg Kommune og på den anden side forskere fra LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis) er netop dette: At gøre det muligt for inklusionsaktører (lærere, pædagoger, ledere og ansatte med særlige opgaver) at give svar på spørgsmålet: Hvordan ved vi, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Hvad er tegnene på vellykket inklusion?

AB - Hvordan kan lærere og pædagoger i folkeskolen og i dagtilbuddet varetage opgaven med at inkludere flere børn end tidligere, herunder børn som tidligere ville have været henvist til specialforanstaltninger? Dette kræver for det første viden om hensigtsmæssige metoder til inkluderende undervisning, sådan at så mange børn som muligt kan inkluderes i det formelle læringsfællesskab og i skolens mange andre fællesskaber. Men en anden vigtig forudsætning er, at man kan se, om inklusionsindsatsen er lykkedes. Forudsætningen er med andre ord, at der udvikles tegn på inklusion, ligesom man i andre sammenhænge har udviklet tegn på læring. Det grundlæggende spørgsmål er: Hvordan ved vi som lærere og pædagoger, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Og hvordan kan vi med henblik på en kollektiv indsats identificere fælles kriterier for succesfuld inklusion?Formålet med projektet "tegn på god inklusion", der er blevet støttet af UVM og som er gennemført i samarbejde mellem på den ene side lærere, pædagoger og ledere i Vordingborg Kommune og på den anden side forskere fra LSP (Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis) er netop dette: At gøre det muligt for inklusionsaktører (lærere, pædagoger, ledere og ansatte med særlige opgaver) at give svar på spørgsmålet: Hvordan ved vi, om vores inklusionsindsats er lykkedes? Hvad er tegnene på vellykket inklusion?

M3 - Bog

T3 - FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer

BT - Tegn på god inklusion

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -

Engsig TT, Næsby T, Qvortrup L. Tegn på god inklusion: Evaluering & indikatorer på effektfuld inklusion i Vordingborg Kommune. 1 udg. Aalborg Universitetsforlag, 2016. 152 s. (FULM: Forskningsinformeret udvikling af læringsmiljøer).