Teknologiforståelse og komplekse problemer

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Teknologiforståelse sigter mod at ruste eleverne i forhold til at møde, håndtere og skabe digital teknologi i deres hverdagsliv, på videre uddannelse og i fremtidige erhverv. Komplekse problemer er omdrejningspunkt for designscenarier i faget, idet evnen til at løse komplekse problemstillinger (såkaldte ‘wicked problems’) i læseplanen fremhæves som afgørende for elevernes beherskelse af det. Dette kapitel bidrager med en diskussion af, hvordan undervisningen kan tage udgangspunkt i komplekse problemer, sådan som målene for teknologiforståelse lægger op til, herunder potentialerne og begrænsningerne derved. Kapitlet sætter teknologiforståelseslæreren Nanna i scene i en konstrueret case. Nanna planlægger et scenariedidaktisk forløb i faget og skal formulere et godt udgangspunkt for scenariet – en udfordring. Denne udfordring skal have autenticitet, kunne motivere og legitimere faglig læring og understøtte, at eleverne lærer at formulere problemer, så de kan håndteres af computere. Heldigvis kan Nanna finde hjælp i artiklen, der inddrager Deweys læringsteori, eksempler fra undervisning og designteori for at undersøge, hvad den gode udfordring indebærer.
OriginalsprogDansk
TitelHåndbog i scenariedidaktik
RedaktørerMorten Misfeldt, Thorkild Hanghøj, Simon Skov Fougt, Jeppe Bundsgaard
Antal sider12
ForlagAarhus Universitetsforlag
Publikationsdato19 maj 2022
Sider502-513
Kapitel34
ISBN (Trykt)978 87 7219 644 2
StatusUdgivet - 19 maj 2022
BegivenhedLanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik - DPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169, Emdrup, Danmark
Varighed: 10 jun. 202210 jun. 2022
https://dpu.au.dk/om-dpu/arrangementer/arrangement/artikel/lanceringskonference-haandbog-i-scenariedidaktik

Andet

AndetLanceringskonference: Håndbog i scenariedidaktik
LokationDPU, Aarhus Universiet, Tuborgvej 164, 2400 København NV, bygning D, lokale 169
Land/OmrådeDanmark
ByEmdrup
Periode10/06/202210/06/2022
Internetadresse
NavnDidaktiske studier
ISSN2446-4546

Emneord

  • PBL
  • Teknologiforståelse
  • Design

Citationsformater