Termiske kameraer i fremtidens trafikplanlægning

Ole B. Jensen, Thomas B. Moeslund, Rikke Gade, Anders Jørgensen, Claus Lassen, Morten Frølund, Ida Sofie Gøtzsche Lange, Diana L. Murzea, Mark A. Meyer, Nadja Tønder Andersen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Ny forskning fra Aalborg Universitet viser lovende potentialer for brugen af termiske kameraer i undersøgelse knyttet til trafik og bevægelse. De varmesensitive kameraer har flere fordele. For det første er man ude over problemstillingen med personidentifikation og dermed overvågning i offentlige rum. For det andet er metoden interessant, da ny forskning inden for Computer Vision-området giver mulighed for at registrere det, kameraet ”ser” som kvantitative data, der efterfølgende kan repræsenteres som bevægelseslinjer på kort eller såkaldte ”heat maps”, der viser intensiteter. Metoderne med termiske kameraer i trafikplanlægning giver dermed nye muligheder for valide datasæt, der omfatter fodgængere såvel som biler. I denne artikel diskuteres dette med udgangspunkt i et forskningsprojekt med termisk kameraovervågning i universitetets bygning på havnefronten i Aalborg.
TidsskriftTrafik & Veje
Vol/bind93