Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet

Karen Egedal Andreasen (Redaktør), Mette Buchardt (Redaktør), Annette Rasmussen (Redaktør), Christian Ydesen (Redaktør)

    Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

    Abstract

    Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle indenfor mange forskellige områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes. Test kan sætte sig spor livet igennem og udsætte de testede for prøvelser, idet de påvirker deres selvopfattelser og udstikker bestemte livsbaner og muligheder.
    Med afsæt i uddannelsesområdet sætter denne bog fokus på test i historisk og nutidig belysning. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i feltet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser af at anvende test? Besvarelsen af disse spørgsmål kan på den ene side bidrage med en dybere, mere generel og almen forståelse af test som evalueringsredskab. På den anden side kan det danne grundlag for at forstå og forklare særegenheder ved test i de forskellige anvendelsesfelter. På tværs af kontekster og felter bidrager test til at afdække hvem og hvad, der udgør det normale, afvigende og særligt talentfulde. Dette sætter bogen fokus på og behandler i en overordnet social og historisk ramme.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Udgave1
    Antal sider304
    ISBN (Trykt)9788771123388
    StatusUdgivet - 2015
    NavnSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser
    Vol/bind6
    ISSN2245-7569

    Bibliografisk note

    Test - Hvorfor og med hvilken effekt?
    Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle inden for mange områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes.
    Denne bog sætter fokus på test i historisk og nutidig kontekst. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i billedet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser ved at anvende test?

    Udgivet: 2015

    Emneord

    • Evalueringsværktøj
    • Test
    • Psykologiske påvirkninger

    Citationsformater