Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet

Karen Egedal Andreasen (Redaktør), Mette Buchardt (Redaktør), Annette Rasmussen (Redaktør), Christian Ydesen (Redaktør)

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

Resumé

Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle indenfor mange forskellige områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes. Test kan sætte sig spor livet igennem og udsætte de testede for prøvelser, idet de påvirker deres selvopfattelser og udstikker bestemte livsbaner og muligheder.
Med afsæt i uddannelsesområdet sætter denne bog fokus på test i historisk og nutidig belysning. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i feltet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser af at anvende test? Besvarelsen af disse spørgsmål kan på den ene side bidrage med en dybere, mere generel og almen forståelse af test som evalueringsredskab. På den anden side kan det danne grundlag for at forstå og forklare særegenheder ved test i de forskellige anvendelsesfelter. På tværs af kontekster og felter bidrager test til at afdække hvem og hvad, der udgør det normale, afvigende og særligt talentfulde. Dette sætter bogen fokus på og behandler i en overordnet social og historisk ramme.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Udgave1
Antal sider304
ISBN (Trykt)9788771123388
StatusUdgivet - 2015
NavnSerie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser
Vol/bind6
ISSN2245-7569

Bibliografisk note

Test - Hvorfor og med hvilken effekt?
Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle inden for mange områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes.
Denne bog sætter fokus på test i historisk og nutidig kontekst. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i billedet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser ved at anvende test?

Udgivet: 2015

Emneord

  • Evalueringsværktøj
  • Test
  • Psykologiske påvirkninger

Citer dette

Andreasen, K. E., Buchardt, M., Rasmussen, A., & Ydesen, C. (red.) (2015). Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. (1 udg.) Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind. 6
Andreasen, Karen Egedal (Redaktør) ; Buchardt, Mette (Redaktør) ; Rasmussen, Annette (Redaktør) ; Ydesen, Christian (Redaktør). / Test og prøvelser : Oprindelse, udvikling, aktualitet. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. 304 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).
@book{af4803b441344c72892a5f73d3777c8e,
title = "Test og pr{\o}velser: Oprindelse, udvikling, aktualitet",
abstract = "Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle indenfor mange forskellige omr{\aa}der i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bed{\o}mme b{\o}rn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige form{\aa}l og konsekvenser. I mange tilf{\ae}lde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne f{\aa} vidtr{\ae}kkende f{\o}lger for dem, der testes. Test kan s{\ae}tte sig spor livet igennem og uds{\ae}tte de testede for pr{\o}velser, idet de p{\aa}virker deres selvopfattelser og udstikker bestemte livsbaner og muligheder.Med afs{\ae}t i uddannelsesomr{\aa}det s{\ae}tter denne bog fokus p{\aa} test i historisk og nutidig belysning. Den behandler sp{\o}rgsm{\aa}l som: Hvordan kom test ind i feltet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser af at anvende test? Besvarelsen af disse sp{\o}rgsm{\aa}l kan p{\aa} den ene side bidrage med en dybere, mere generel og almen forst{\aa}else af test som evalueringsredskab. P{\aa} den anden side kan det danne grundlag for at forst{\aa} og forklare s{\ae}regenheder ved test i de forskellige anvendelsesfelter. P{\aa} tv{\ae}rs af kontekster og felter bidrager test til at afd{\ae}kke hvem og hvad, der udg{\o}r det normale, afvigende og s{\ae}rligt talentfulde. Dette s{\ae}tter bogen fokus p{\aa} og behandler i en overordnet social og historisk ramme.",
keywords = "Evalueringsv{\ae}rkt{\o}j , Test, Psykologiske p{\aa}virkninger",
editor = "Andreasen, {Karen Egedal} and Mette Buchardt and Annette Rasmussen and Christian Ydesen",
note = "Test - Hvorfor og med hvilken effekt? Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle inden for mange omr{\aa}der i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bed{\o}mme b{\o}rn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige form{\aa}l og konsekvenser. I mange tilf{\ae}lde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne f{\aa} vidtr{\ae}kkende f{\o}lger for dem, der testes. Denne bog s{\ae}tter fokus p{\aa} test i historisk og nutidig kontekst. Den behandler sp{\o}rgsm{\aa}l som: Hvordan kom test ind i billedet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser ved at anvende test? Udgivet: 2015",
year = "2015",
language = "Dansk",
isbn = "9788771123388",
series = "Serie om l{\ae}rings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Andreasen, KE, Buchardt, M, Rasmussen, A & Ydesen, C (red) 2015, Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, bind 6, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

Test og prøvelser : Oprindelse, udvikling, aktualitet. / Andreasen, Karen Egedal (Redaktør); Buchardt, Mette (Redaktør); Rasmussen, Annette (Redaktør); Ydesen, Christian (Redaktør).

1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2015. 304 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportAntologiForskningpeer review

TY - BOOK

T1 - Test og prøvelser

T2 - Oprindelse, udvikling, aktualitet

A2 - Andreasen, Karen Egedal

A2 - Buchardt, Mette

A2 - Rasmussen, Annette

A2 - Ydesen, Christian

N1 - Test - Hvorfor og med hvilken effekt? Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle inden for mange områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes. Denne bog sætter fokus på test i historisk og nutidig kontekst. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i billedet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser ved at anvende test? Udgivet: 2015

PY - 2015

Y1 - 2015

N2 - Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle indenfor mange forskellige områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes. Test kan sætte sig spor livet igennem og udsætte de testede for prøvelser, idet de påvirker deres selvopfattelser og udstikker bestemte livsbaner og muligheder.Med afsæt i uddannelsesområdet sætter denne bog fokus på test i historisk og nutidig belysning. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i feltet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser af at anvende test? Besvarelsen af disse spørgsmål kan på den ene side bidrage med en dybere, mere generel og almen forståelse af test som evalueringsredskab. På den anden side kan det danne grundlag for at forstå og forklare særegenheder ved test i de forskellige anvendelsesfelter. På tværs af kontekster og felter bidrager test til at afdække hvem og hvad, der udgør det normale, afvigende og særligt talentfulde. Dette sætter bogen fokus på og behandler i en overordnet social og historisk ramme.

AB - Test i forskellige former og afskygninger spiller i dag en markant rolle indenfor mange forskellige områder i samfundet. De bliver anvendt til at evaluere og bedømme børn, unge og voksne i forskellige kontekster og med forskellige formål og konsekvenser. I mange tilfælde er der tale om test, hvis udfald – direkte eller indirekte - vil kunne få vidtrækkende følger for dem, der testes. Test kan sætte sig spor livet igennem og udsætte de testede for prøvelser, idet de påvirker deres selvopfattelser og udstikker bestemte livsbaner og muligheder.Med afsæt i uddannelsesområdet sætter denne bog fokus på test i historisk og nutidig belysning. Den behandler spørgsmål som: Hvordan kom test ind i feltet? Hvilke test anvendes? Hvem tester man? Hvorfor vil man gerne teste? Hvad er de direkte og indirekte sociale konsekvenser af at anvende test? Besvarelsen af disse spørgsmål kan på den ene side bidrage med en dybere, mere generel og almen forståelse af test som evalueringsredskab. På den anden side kan det danne grundlag for at forstå og forklare særegenheder ved test i de forskellige anvendelsesfelter. På tværs af kontekster og felter bidrager test til at afdække hvem og hvad, der udgør det normale, afvigende og særligt talentfulde. Dette sætter bogen fokus på og behandler i en overordnet social og historisk ramme.

KW - Evalueringsværktøj

KW - Test

KW - Psykologiske påvirkninger

UR - http://aauforlag.dk/Shop/skriftserier/serie-om-laerings-forandrings-og-organisation/test-og-proevelser.aspx

M3 - Antologi

SN - 9788771123388

T3 - Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser

BT - Test og prøvelser

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Andreasen KE, (ed.), Buchardt M, (ed.), Rasmussen A, (ed.), Ydesen C, (ed.). Test og prøvelser: Oprindelse, udvikling, aktualitet. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2015. 304 s. (Serie om lærings-, forandrings- og organisationsudviklingsprocesser, Bind 6).