The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children

Lone Sundahl Olsen, Kristine M. Jensen de López

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Abstract

Denne undersøgelse vurderer danske børn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forståelse af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. På dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv sætning, perifratisk (omskrivning med "blive") og morfologisk passiv (med "-s"). Undersøgelsen er i to dele. Den første undersøger 19 børnehavebørn og deres forældres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 børnehavebørns evne til at forstå forskellige slags passive sætninger. Resultatet var, at passive sætninger er meget sjældne i dansk spontantale, og at børnene tilegner sig perifrastisk passiv før morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik på teoretiske forklaringer af, hvordan børn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk på deres implikationer i forhold til modningshypotesen.
OriginalsprogEngelsk
TitelBørnesprog
RedaktørerHans Vejleskov
Antal sider12
ForlagForlaget UCC
Publikationsdato2010
Sider28-40
ISBN (Trykt)9788791786334
StatusUdgivet - 2010

Citationsformater