The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

Resumé

Denne undersøgelse vurderer danske børn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forståelse af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. På dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv sætning, perifratisk (omskrivning med "blive") og morfologisk passiv (med "-s"). Undersøgelsen er i to dele. Den første undersøger 19 børnehavebørn og deres forældres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 børnehavebørns evne til at forstå forskellige slags passive sætninger. Resultatet var, at passive sætninger er meget sjældne i dansk spontantale, og at børnene tilegner sig perifrastisk passiv før morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik på teoretiske forklaringer af, hvordan børn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk på deres implikationer i forhold til modningshypotesen.
OriginalsprogEngelsk
TitelBørnesprog
RedaktørerHans Vejleskov
Antal sider12
ForlagForlaget UCC
Publikationsdato2010
Sider28-40
ISBN (Trykt)9788791786334
StatusUdgivet - 2010

Citer dette

@inbook{1b214cc595f8476899eb4fc23220d45a,
title = "The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children",
abstract = "Denne unders{\o}gelse vurderer danske b{\o}rn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forst{\aa}else af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. P{\aa} dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv s{\ae}tning, perifratisk (omskrivning med {"}blive{"}) og morfologisk passiv (med {"}-s{"}). Unders{\o}gelsen er i to dele. Den f{\o}rste unders{\o}ger 19 b{\o}rnehaveb{\o}rn og deres for{\ae}ldres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 b{\o}rnehaveb{\o}rns evne til at forst{\aa} forskellige slags passive s{\ae}tninger. Resultatet var, at passive s{\ae}tninger er meget sj{\ae}ldne i dansk spontantale, og at b{\o}rnene tilegner sig perifrastisk passiv f{\o}r morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik p{\aa} teoretiske forklaringer af, hvordan b{\o}rn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk p{\aa} deres implikationer i forhold til modningshypotesen.",
author = "{Sundahl Olsen}, Lone and {Jensen de L{\'o}pez}, {Kristine M.}",
year = "2010",
language = "English",
isbn = "9788791786334",
pages = "28--40",
editor = "Vejleskov, {Hans }",
booktitle = "B{\o}rnesprog",
publisher = "Forlaget UCC",

}

The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children. / Sundahl Olsen, Lone; Jensen de López, Kristine M.

Børnesprog. red. / Hans Vejleskov. Forlaget UCC , 2010. s. 28-40.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

TY - CHAP

T1 - The acquisition of periphrastic versus morphological passives by Danish-speaking preschool children

AU - Sundahl Olsen, Lone

AU - Jensen de López, Kristine M.

PY - 2010

Y1 - 2010

N2 - Denne undersøgelse vurderer danske børn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forståelse af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. På dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv sætning, perifratisk (omskrivning med "blive") og morfologisk passiv (med "-s"). Undersøgelsen er i to dele. Den første undersøger 19 børnehavebørn og deres forældres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 børnehavebørns evne til at forstå forskellige slags passive sætninger. Resultatet var, at passive sætninger er meget sjældne i dansk spontantale, og at børnene tilegner sig perifrastisk passiv før morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik på teoretiske forklaringer af, hvordan børn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk på deres implikationer i forhold til modningshypotesen.

AB - Denne undersøgelse vurderer danske børn med normal sprogudvikling med hensyn til deres produktion af og forståelse af passiv-konstruktioner som pigen bliver kysset, idet der kontrolleres med tilsvarende aktiv-konstruktioner som moren kysser pigen. På dansk er der to syntaktiske muligheder for at danne en passiv sætning, perifratisk (omskrivning med "blive") og morfologisk passiv (med "-s"). Undersøgelsen er i to dele. Den første undersøger 19 børnehavebørn og deres forældres spontane produktion af passiver, og den anden tester 50 børnehavebørns evne til at forstå forskellige slags passive sætninger. Resultatet var, at passive sætninger er meget sjældne i dansk spontantale, og at børnene tilegner sig perifrastisk passiv før morfologisk. Resultaterne diskuteres med henblik på teoretiske forklaringer af, hvordan børn tilegner sig passiv-konstruktioner, og med henbilk på deres implikationer i forhold til modningshypotesen.

M3 - Book chapter

SN - 9788791786334

SP - 28

EP - 40

BT - Børnesprog

A2 - Vejleskov, Hans

PB - Forlaget UCC

ER -