Abstrakt
Siden Mystic River har Clint Eastwood cementeret sin status som Hollywood kæledægge og ikon som filmskaber. Inden da, var Clint Eastwood dog et ikon som skuespiller primært for sine roller i Sergio Leones westerns, samt som Harry Callahan i Dirty Harry filmene. Det er netop som ikon, at Clint Eastwood er blevet brugt i en række forskellige tekster, blandt andet Gorillaz' sange "Clint Eastwood" og "Dirty Harry", samt Thomas Thorhauges tegneserie Clint Eastwood.
Det er denne ikonicitet som dette paper vil fokusere på, og undersøge cirkulationen og trafikken både mellem diverse mediekulturer - som film, musik og tegnserier - samt nationalkulturer - som amerikansk, britisk og dansk. Vi ser her en kulturtrafik som krydser mange forskellige grænser, på forskellige måder.
Det er denne ikonicitet som dette paper vil fokusere på, og undersøge cirkulationen og trafikken både mellem diverse mediekulturer - som film, musik og tegnserier - samt nationalkulturer - som amerikansk, britisk og dansk. Vi ser her en kulturtrafik som krydser mange forskellige grænser, på forskellige måder.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Kulturtrafik : Æstetiske udtryk i en global verden |
Redaktører | Steen Ledet Christiansen, Kim Toft Hansen, Peter Stein Larsen, Louise Mønster, Peder Kaj Pedersen |
Antal sider | 16 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2011 |
Udgave | 1 |
Sider | 245-260 |
ISBN (Trykt) | 978-87-7112-000-4 |
Status | Udgivet - 2011 |
Navn | interdisciplinære kulturstudier |
---|---|
Vol/bind | 2 |
ISSN | 1904-898X |
Emneord
- Clint Eastwood
- Imagology
- Kulturtrafik
- Thomas Thorhauge
- Gorillaz
- Rock
- Tegneserier
- Film