Abstrakt
The Element of Crime er Lars von Triers første spillefilm i hans Europa-trilogi og viser et dystopisk Europa fanget i et monokromt farveunivers omgivet af uforanderligt vejr. Filmens fortælling hjemsøges af den seriemorder som jages men tilsyneladende allerede er død. Mordmysteriet, som driver filmen, afsøges gennem hypnose, og fortællingens tid kollapser og bliver uklar, mens hovedpersonen og morderens identitet flyder sammen.
Min artikel vil fokusere på denne kollaps af identitet samt fortid og nutid, og argumentere for filmens Gotiske og hauntologiske elementer. Filmens visuelle stil fremmer den spektrale og spøgelsesagtige stemning som fortællingen selv kredser om. Forbrydelsen er dermed det element som gør The Element of Crime til et eksempel på hvad Jeffrey Sconce kalder ’haunted media’.
Originalsprog | Engelsk |
---|---|
Titel | Fingeraftryk : Studier i krimi og det kriminelle |
Redaktører | Kim Toft Hansen, Jørgen Riber Christensen |
Antal sider | 12 |
Udgivelsessted | Aalborg |
Forlag | Aalborg Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2010 |
Sider | 95-106 |
ISBN (Trykt) | 9788773079812 |
Status | Udgivet - 2010 |
Bibliografisk note
Festskrift til Gunhild AggerEmneord
- Hauntologi
- Skygger
- Film noir
- Lars von Trier
- Krimi