Tidlige skrifter om musik og musikterapi (1983-89)

Publikation: Working paperForskning

617 Downloads (Pure)

Resumé

I denne entry er samlet skrifter som fastholder tanker udsprunget af mit møde med musikterapifaget (1983f) som musikvidenskabeligt uddannet. Et gennemgående tema er forholdet mellem det konstante og det variable, især mellem det individuelt psykologiske, subjektive, og de mere relativt konstante størrelser i kulturen og historien.

"Lyd og arketyper" (1983) er skrevet som afløsningsopgave til magisterkonferens i musikvidenskab ved Københavns Universitet. Den er en opsamling af hvad Jung i bogen Forvandlingens Symboler skriver om lyd. Det sættes i yderligere perspektiv med egne tilføjelser, dels snævert i fortsættelse af Jung, dels ved betragtning af bønner, poesi og mantraer samt musik. Skema s.40 (s.42 i pdf) sammenfatter. - Afhandlingen knytter psykologisk stof til musik og tilgrænsende områder på en måde der umiddelbart mere er systematisk end historisk. Den har været nyttig i arbejdet med studerende, bla. i projektvejledning.

"En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi" (1984) sætter en psykologisk præget heteronomi-opfattelse op mod det jeg kalder en musikalsk-håndværksmæssig opfattelse. Jeg finder det stadig væsentligt at tage disse i betragtning - begge forfægtes i praksis, og jeg ser det som et interessant videnskabsteoretisk paradoks, at de ikke kan reduceres til hinanden. Se tillige entry: "Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen" (2003) som uddyber disse tanker.

"Musikhistorie, musikterapi, subjektivitet" (1985) reflekterer over dyrkelsen af det subjektive i henholdsvis den klassiske musiks romantiske periode og i musikterapien. Det handler bla. om at musikterapien har givet mig anledning til at betragte de snævre rammer og fastlagte udtryksformer, der gjorde sig gældende selv i den romantiske musik, som fokuserede på det emotionelle.

"Om at beskrive frit improviseret musik - og om friheden som en konkret historisk størrelse" (1985) er relateret til kapitlet "Om mine tolkninger..." fra Lund: Skizofreni og musik (1988), som findes andetsteds i vbn. Den handler bla. om paralleller mellem musik og samfund.

"Über psychodynamische Theorien" (1987). Kommentarer til og oversigt over teorier som har fokus på forskellige stadier i livet.

"Fri improvisation og musikteori" (1989) er nogle associationer til hvad der er det fastlagte og det ubestemte i musikken.
OriginalsprogDansk
StatusUdgivet - 2011

Bibliografisk note

"En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi" (1984) er baggrund for "Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen" (2003), se denne.

Emneord

  • musik
  • musikterapi
  • autonomi
  • heteronomi
  • C.G. Jung
  • subjektivitet
  • objektivitet

Citer dette

@techreport{8bf83deaa4c94597b247c67201c27f97,
title = "Tidlige skrifter om musik og musikterapi (1983-89)",
abstract = "I denne entry er samlet skrifter som fastholder tanker udsprunget af mit m{\o}de med musikterapifaget (1983f) som musikvidenskabeligt uddannet. Et gennemg{\aa}ende tema er forholdet mellem det konstante og det variable, is{\ae}r mellem det individuelt psykologiske, subjektive, og de mere relativt konstante st{\o}rrelser i kulturen og historien.{"}Lyd og arketyper{"} (1983) er skrevet som afl{\o}sningsopgave til magisterkonferens i musikvidenskab ved K{\o}benhavns Universitet. Den er en opsamling af hvad Jung i bogen Forvandlingens Symboler skriver om lyd. Det s{\ae}ttes i yderligere perspektiv med egne tilf{\o}jelser, dels sn{\ae}vert i forts{\ae}ttelse af Jung, dels ved betragtning af b{\o}nner, poesi og mantraer samt musik. Skema s.40 (s.42 i pdf) sammenfatter. - Afhandlingen knytter psykologisk stof til musik og tilgr{\ae}nsende omr{\aa}der p{\aa} en m{\aa}de der umiddelbart mere er systematisk end historisk. Den har v{\ae}ret nyttig i arbejdet med studerende, bla. i projektvejledning.{"}En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi{"} (1984) s{\ae}tter en psykologisk pr{\ae}get heteronomi-opfattelse op mod det jeg kalder en musikalsk-h{\aa}ndv{\ae}rksm{\ae}ssig opfattelse. Jeg finder det stadig v{\ae}sentligt at tage disse i betragtning - begge forf{\ae}gtes i praksis, og jeg ser det som et interessant videnskabsteoretisk paradoks, at de ikke kan reduceres til hinanden. Se tillige entry: {"}Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen{"} (2003) som uddyber disse tanker.{"}Musikhistorie, musikterapi, subjektivitet{"} (1985) reflekterer over dyrkelsen af det subjektive i henholdsvis den klassiske musiks romantiske periode og i musikterapien. Det handler bla. om at musikterapien har givet mig anledning til at betragte de sn{\ae}vre rammer og fastlagte udtryksformer, der gjorde sig g{\ae}ldende selv i den romantiske musik, som fokuserede p{\aa} det emotionelle.{"}Om at beskrive frit improviseret musik - og om friheden som en konkret historisk st{\o}rrelse{"} (1985) er relateret til kapitlet {"}Om mine tolkninger...{"} fra Lund: Skizofreni og musik (1988), som findes andetsteds i vbn. Den handler bla. om paralleller mellem musik og samfund.{"}{\"U}ber psychodynamische Theorien{"} (1987). Kommentarer til og oversigt over teorier som har fokus p{\aa} forskellige stadier i livet.{"}Fri improvisation og musikteori{"} (1989) er nogle associationer til hvad der er det fastlagte og det ubestemte i musikken.",
keywords = "musik, musikterapi, autonomi, heteronomi, C.G. Jung, subjektivitet, objektivitet",
author = "Carl Bergstr{\o}m-Nielsen",
note = "{"}En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi{"} (1984) er baggrund for {"}Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen{"} (2003), se denne.",
year = "2011",
language = "Dansk",
type = "WorkingPaper",

}

Tidlige skrifter om musik og musikterapi (1983-89). / Bergstrøm-Nielsen, Carl.

2011.

Publikation: Working paperForskning

TY - UNPB

T1 - Tidlige skrifter om musik og musikterapi (1983-89)

AU - Bergstrøm-Nielsen, Carl

N1 - "En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi" (1984) er baggrund for "Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen" (2003), se denne.

PY - 2011

Y1 - 2011

N2 - I denne entry er samlet skrifter som fastholder tanker udsprunget af mit møde med musikterapifaget (1983f) som musikvidenskabeligt uddannet. Et gennemgående tema er forholdet mellem det konstante og det variable, især mellem det individuelt psykologiske, subjektive, og de mere relativt konstante størrelser i kulturen og historien."Lyd og arketyper" (1983) er skrevet som afløsningsopgave til magisterkonferens i musikvidenskab ved Københavns Universitet. Den er en opsamling af hvad Jung i bogen Forvandlingens Symboler skriver om lyd. Det sættes i yderligere perspektiv med egne tilføjelser, dels snævert i fortsættelse af Jung, dels ved betragtning af bønner, poesi og mantraer samt musik. Skema s.40 (s.42 i pdf) sammenfatter. - Afhandlingen knytter psykologisk stof til musik og tilgrænsende områder på en måde der umiddelbart mere er systematisk end historisk. Den har været nyttig i arbejdet med studerende, bla. i projektvejledning."En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi" (1984) sætter en psykologisk præget heteronomi-opfattelse op mod det jeg kalder en musikalsk-håndværksmæssig opfattelse. Jeg finder det stadig væsentligt at tage disse i betragtning - begge forfægtes i praksis, og jeg ser det som et interessant videnskabsteoretisk paradoks, at de ikke kan reduceres til hinanden. Se tillige entry: "Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen" (2003) som uddyber disse tanker."Musikhistorie, musikterapi, subjektivitet" (1985) reflekterer over dyrkelsen af det subjektive i henholdsvis den klassiske musiks romantiske periode og i musikterapien. Det handler bla. om at musikterapien har givet mig anledning til at betragte de snævre rammer og fastlagte udtryksformer, der gjorde sig gældende selv i den romantiske musik, som fokuserede på det emotionelle."Om at beskrive frit improviseret musik - og om friheden som en konkret historisk størrelse" (1985) er relateret til kapitlet "Om mine tolkninger..." fra Lund: Skizofreni og musik (1988), som findes andetsteds i vbn. Den handler bla. om paralleller mellem musik og samfund."Über psychodynamische Theorien" (1987). Kommentarer til og oversigt over teorier som har fokus på forskellige stadier i livet."Fri improvisation og musikteori" (1989) er nogle associationer til hvad der er det fastlagte og det ubestemte i musikken.

AB - I denne entry er samlet skrifter som fastholder tanker udsprunget af mit møde med musikterapifaget (1983f) som musikvidenskabeligt uddannet. Et gennemgående tema er forholdet mellem det konstante og det variable, især mellem det individuelt psykologiske, subjektive, og de mere relativt konstante størrelser i kulturen og historien."Lyd og arketyper" (1983) er skrevet som afløsningsopgave til magisterkonferens i musikvidenskab ved Københavns Universitet. Den er en opsamling af hvad Jung i bogen Forvandlingens Symboler skriver om lyd. Det sættes i yderligere perspektiv med egne tilføjelser, dels snævert i fortsættelse af Jung, dels ved betragtning af bønner, poesi og mantraer samt musik. Skema s.40 (s.42 i pdf) sammenfatter. - Afhandlingen knytter psykologisk stof til musik og tilgrænsende områder på en måde der umiddelbart mere er systematisk end historisk. Den har været nyttig i arbejdet med studerende, bla. i projektvejledning."En videnskabsteoretisk model af musikkens rolle i musikterapi" (1984) sætter en psykologisk præget heteronomi-opfattelse op mod det jeg kalder en musikalsk-håndværksmæssig opfattelse. Jeg finder det stadig væsentligt at tage disse i betragtning - begge forfægtes i praksis, og jeg ser det som et interessant videnskabsteoretisk paradoks, at de ikke kan reduceres til hinanden. Se tillige entry: "Komposition und Musiktherapie - voneinander lernen" (2003) som uddyber disse tanker."Musikhistorie, musikterapi, subjektivitet" (1985) reflekterer over dyrkelsen af det subjektive i henholdsvis den klassiske musiks romantiske periode og i musikterapien. Det handler bla. om at musikterapien har givet mig anledning til at betragte de snævre rammer og fastlagte udtryksformer, der gjorde sig gældende selv i den romantiske musik, som fokuserede på det emotionelle."Om at beskrive frit improviseret musik - og om friheden som en konkret historisk størrelse" (1985) er relateret til kapitlet "Om mine tolkninger..." fra Lund: Skizofreni og musik (1988), som findes andetsteds i vbn. Den handler bla. om paralleller mellem musik og samfund."Über psychodynamische Theorien" (1987). Kommentarer til og oversigt over teorier som har fokus på forskellige stadier i livet."Fri improvisation og musikteori" (1989) er nogle associationer til hvad der er det fastlagte og det ubestemte i musikken.

KW - musik

KW - musikterapi

KW - autonomi

KW - heteronomi

KW - C.G. Jung

KW - subjektivitet

KW - objektivitet

M3 - Working paper

BT - Tidlige skrifter om musik og musikterapi (1983-89)

ER -