Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportDoktordisputats

152 Downloads (Pure)

Denne doktordisputats består af 9 artikler, som er baseret på data indsamlet i løbet af en 10 års periode i mine ansættelser på Aarhus Universitet, Aalborg Universitetshospital, Aalborg Universitet samt Center for Almen Medicin ved Aalborg Universitet. Baggrunden for igangsætning af studierne var en generel mangel på viden om børn og unge med knæsmerter, og hvordan vi bedst hjælper børn og unge med knæsmerter. Formålet med disputatsen var at beskrive gruppen af unge med patellofemorale smerter gennem et bio-psyko-socialt perspektiv, beskrive, udvikle og teste aldersspecifik behandling og beskrive prognosen for patellofemorale smerter hos unge.
Selve disputatsen består af et narrativt review, et systematic review, en individual participants meta-analyse samt 6 originalstudier. Unge med patellofemorale smerter blev både rekrutteret fra skoler, læge og fysioterapipraksis samt sociale medier. Vi anvendte en række forskellige selvrapporterede og mere objektive mål for at beskrive deres smerter, funktion, sportsdeltagelse og livskvalitet, og for at beskrive de domæner, som de unge finder relevante.
OriginalsprogEngelsk
ForlagAalborg Universitet
Antal sider59
StatusUdgivet - 2023

Fingeraftryk

Dyk ned i forskningsemnerne om 'Towards a meaningful self-management intervention to improve long-term prognosis for adolescents with Patellofemoral Pain'. Sammen danner de et unikt fingeraftryk.