Trafikale effekter af busnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017: - giver BRT-lignende og anden højklasset busbetjening af kontorarbejdspladser højere markedsandele til den kollektive transport svarende til stationsnær lokalisering?

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

104 Downloads (Pure)

Rapporten er et supplement til rapporten ’Trafikale effekter af stationsnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017 – første rapport med hovedresultater og analyser’, som BY og BANE-projektet udsendte i oktober 2017. Rapporten tematiserer mulige trafikale effekter af busnær lokalisering af større kontorarbejdspladser. Det gør den ved at analysere transportadfærd til og fra arbejde blandt ansatte på en række større kontorarbejdspladser i lokaliteter, som betjenes af højklassede busser på +Way-strækningen fra Fredensbro til Vibenshus Runddel, hvor busser kører i eget tracé, og hvor der er etableret stationslignende standsningssteder. Desuden samler den op på analyserne af ansattes transportadfærd til og fra en række busbetjente områder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum, ligesom den søger forklaringer på transportadfærd til enkelte kontorarbejdspladser, som ikke ligger nær en station, men hvor den kollektive transport alligevel har en høj markedsandel. Endelig omhandles og kritiseres et par nyere danske rapporter, som har belyst mulige trafikale effekter af højklasset busbetjening, og på den baggrund har givet anbefalinger til udformningen af Fingerplanen, som er den overordnede plan for byudviklingen i hovedstadsområdet. Rapport nr. 1 konkluderer, at der er betydelige trafikale effekter i form af højere markedsandele til den kollektive transport og mindre kørsel i bil, såfremt større kontorarbejdspladser lokaliseres stationsnært i gangafstande op til 600 meter fra en station på det overordnede banenet og i gangafstande op til 700 -800 m fra en station, hvis gåturen mellem station og arbejdsplads er i bymæssige omgivelser. Denne rapport nr.2 konstaterer, at der ikke findes tilsvarende trafikale effekter ved kontorarbejdspladser betjent af højklassede busser, hvad enten det er +Way’en i de indre tætte dele af regionen, eller anden højklasset busbetjening af erhvervsområder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum. Betjeningen med højklassede busser påvirker imidlertid den samlede rejse med kollektiv transport, idet bus oftere benyttes som led i den samlede turkæde.
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider35