Trafikale effekter af busnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017: - giver BRT-lignende og anden højklasset busbetjening af kontorarbejdspladser højere markedsandele til den kollektive transport svarende til stationsnær lokalisering?

Peter Hartoft-Nielsen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

51 Downloads (Pure)

Resumé

Rapporten er et supplement til rapporten ’Trafikale effekter af stationsnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017 – første rapport med hovedresultater og analyser’, som BY og BANE-projektet udsendte i oktober 2017. Rapporten tematiserer mulige trafikale effekter af busnær lokalisering af større kontorarbejdspladser. Det gør den ved at analysere transportadfærd til og fra arbejde blandt ansatte på en række større kontorarbejdspladser i lokaliteter, som betjenes af højklassede busser på +Way-strækningen fra Fredensbro til Vibenshus Runddel, hvor busser kører i eget tracé, og hvor der er etableret stationslignende standsningssteder. Desuden samler den op på analyserne af ansattes transportadfærd til og fra en række busbetjente områder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum, ligesom den søger forklaringer på transportadfærd til enkelte kontorarbejdspladser, som ikke ligger nær en station, men hvor den kollektive transport alligevel har en høj markedsandel. Endelig omhandles og kritiseres et par nyere danske rapporter, som har belyst mulige trafikale effekter af højklasset busbetjening, og på den baggrund har givet anbefalinger til udformningen af Fingerplanen, som er den overordnede plan for byudviklingen i hovedstadsområdet. Rapport nr. 1 konkluderer, at der er betydelige trafikale effekter i form af højere markedsandele til den kollektive transport og mindre kørsel i bil, såfremt større kontorarbejdspladser lokaliseres stationsnært i gangafstande op til 600 meter fra en station på det overordnede banenet og i gangafstande op til 700 -800 m fra en station, hvis gåturen mellem station og arbejdsplads er i bymæssige omgivelser. Denne rapport nr.2 konstaterer, at der ikke findes tilsvarende trafikale effekter ved kontorarbejdspladser betjent af højklassede busser, hvad enten det er +Way’en i de indre tætte dele af regionen, eller anden højklasset busbetjening af erhvervsområder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum. Betjeningen med højklassede busser påvirker imidlertid den samlede rejse med kollektiv transport, idet bus oftere benyttes som led i den samlede turkæde.
OriginalsprogDansk
ForlagAalborg Universitetsforlag
Antal sider35
StatusUdgivet - 1 dec. 2017

Citer dette

@book{298545bbaabe4f4989969035e7cf7021,
title = "Trafikale effekter af busn{\ae}r lokalisering i hovedstadsomr{\aa}det 2017: - giver BRT-lignende og anden h{\o}jklasset busbetjening af kontorarbejdspladser h{\o}jere markedsandele til den kollektive transport svarende til stationsn{\ae}r lokalisering?",
abstract = "Rapporten er et supplement til rapporten ’Trafikale effekter af stationsn{\ae}r lokalisering i hovedstadsomr{\aa}det 2017 – f{\o}rste rapport med hovedresultater og analyser’, som BY og BANE-projektet udsendte i oktober 2017. Rapporten tematiserer mulige trafikale effekter af busn{\ae}r lokalisering af st{\o}rre kontorarbejdspladser. Det g{\o}r den ved at analysere transportadf{\ae}rd til og fra arbejde blandt ansatte p{\aa} en r{\ae}kke st{\o}rre kontorarbejdspladser i lokaliteter, som betjenes af h{\o}jklassede busser p{\aa} +Way-str{\ae}kningen fra Fredensbro til Vibenshus Runddel, hvor busser k{\o}rer i eget trac{\'e}, og hvor der er etableret stationslignende standsningssteder. Desuden samler den op p{\aa} analyserne af ansattes transportadf{\ae}rd til og fra en r{\ae}kke busbetjente omr{\aa}der som N{\ae}rum Erhvervsomr{\aa}de, Gladsaxe Erhvervsomr{\aa}de og R{\o}dovre Centrum, ligesom den s{\o}ger forklaringer p{\aa} transportadf{\ae}rd til enkelte kontorarbejdspladser, som ikke ligger n{\ae}r en station, men hvor den kollektive transport alligevel har en h{\o}j markedsandel. Endelig omhandles og kritiseres et par nyere danske rapporter, som har belyst mulige trafikale effekter af h{\o}jklasset busbetjening, og p{\aa} den baggrund har givet anbefalinger til udformningen af Fingerplanen, som er den overordnede plan for byudviklingen i hovedstadsomr{\aa}det. Rapport nr. 1 konkluderer, at der er betydelige trafikale effekter i form af h{\o}jere markedsandele til den kollektive transport og mindre k{\o}rsel i bil, s{\aa}fremt st{\o}rre kontorarbejdspladser lokaliseres stationsn{\ae}rt i gangafstande op til 600 meter fra en station p{\aa} det overordnede banenet og i gangafstande op til 700 -800 m fra en station, hvis g{\aa}turen mellem station og arbejdsplads er i bym{\ae}ssige omgivelser. Denne rapport nr.2 konstaterer, at der ikke findes tilsvarende trafikale effekter ved kontorarbejdspladser betjent af h{\o}jklassede busser, hvad enten det er +Way’en i de indre t{\ae}tte dele af regionen, eller anden h{\o}jklasset busbetjening af erhvervsomr{\aa}der som N{\ae}rum Erhvervsomr{\aa}de, Gladsaxe Erhvervsomr{\aa}de og R{\o}dovre Centrum. Betjeningen med h{\o}jklassede busser p{\aa}virker imidlertid den samlede rejse med kollektiv transport, idet bus oftere benyttes som led i den samlede turk{\ae}de.",
author = "Peter Hartoft-Nielsen",
year = "2017",
month = "12",
day = "1",
language = "Dansk",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",

}

TY - RPRT

T1 - Trafikale effekter af busnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017

T2 - - giver BRT-lignende og anden højklasset busbetjening af kontorarbejdspladser højere markedsandele til den kollektive transport svarende til stationsnær lokalisering?

AU - Hartoft-Nielsen, Peter

PY - 2017/12/1

Y1 - 2017/12/1

N2 - Rapporten er et supplement til rapporten ’Trafikale effekter af stationsnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017 – første rapport med hovedresultater og analyser’, som BY og BANE-projektet udsendte i oktober 2017. Rapporten tematiserer mulige trafikale effekter af busnær lokalisering af større kontorarbejdspladser. Det gør den ved at analysere transportadfærd til og fra arbejde blandt ansatte på en række større kontorarbejdspladser i lokaliteter, som betjenes af højklassede busser på +Way-strækningen fra Fredensbro til Vibenshus Runddel, hvor busser kører i eget tracé, og hvor der er etableret stationslignende standsningssteder. Desuden samler den op på analyserne af ansattes transportadfærd til og fra en række busbetjente områder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum, ligesom den søger forklaringer på transportadfærd til enkelte kontorarbejdspladser, som ikke ligger nær en station, men hvor den kollektive transport alligevel har en høj markedsandel. Endelig omhandles og kritiseres et par nyere danske rapporter, som har belyst mulige trafikale effekter af højklasset busbetjening, og på den baggrund har givet anbefalinger til udformningen af Fingerplanen, som er den overordnede plan for byudviklingen i hovedstadsområdet. Rapport nr. 1 konkluderer, at der er betydelige trafikale effekter i form af højere markedsandele til den kollektive transport og mindre kørsel i bil, såfremt større kontorarbejdspladser lokaliseres stationsnært i gangafstande op til 600 meter fra en station på det overordnede banenet og i gangafstande op til 700 -800 m fra en station, hvis gåturen mellem station og arbejdsplads er i bymæssige omgivelser. Denne rapport nr.2 konstaterer, at der ikke findes tilsvarende trafikale effekter ved kontorarbejdspladser betjent af højklassede busser, hvad enten det er +Way’en i de indre tætte dele af regionen, eller anden højklasset busbetjening af erhvervsområder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum. Betjeningen med højklassede busser påvirker imidlertid den samlede rejse med kollektiv transport, idet bus oftere benyttes som led i den samlede turkæde.

AB - Rapporten er et supplement til rapporten ’Trafikale effekter af stationsnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017 – første rapport med hovedresultater og analyser’, som BY og BANE-projektet udsendte i oktober 2017. Rapporten tematiserer mulige trafikale effekter af busnær lokalisering af større kontorarbejdspladser. Det gør den ved at analysere transportadfærd til og fra arbejde blandt ansatte på en række større kontorarbejdspladser i lokaliteter, som betjenes af højklassede busser på +Way-strækningen fra Fredensbro til Vibenshus Runddel, hvor busser kører i eget tracé, og hvor der er etableret stationslignende standsningssteder. Desuden samler den op på analyserne af ansattes transportadfærd til og fra en række busbetjente områder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum, ligesom den søger forklaringer på transportadfærd til enkelte kontorarbejdspladser, som ikke ligger nær en station, men hvor den kollektive transport alligevel har en høj markedsandel. Endelig omhandles og kritiseres et par nyere danske rapporter, som har belyst mulige trafikale effekter af højklasset busbetjening, og på den baggrund har givet anbefalinger til udformningen af Fingerplanen, som er den overordnede plan for byudviklingen i hovedstadsområdet. Rapport nr. 1 konkluderer, at der er betydelige trafikale effekter i form af højere markedsandele til den kollektive transport og mindre kørsel i bil, såfremt større kontorarbejdspladser lokaliseres stationsnært i gangafstande op til 600 meter fra en station på det overordnede banenet og i gangafstande op til 700 -800 m fra en station, hvis gåturen mellem station og arbejdsplads er i bymæssige omgivelser. Denne rapport nr.2 konstaterer, at der ikke findes tilsvarende trafikale effekter ved kontorarbejdspladser betjent af højklassede busser, hvad enten det er +Way’en i de indre tætte dele af regionen, eller anden højklasset busbetjening af erhvervsområder som Nærum Erhvervsområde, Gladsaxe Erhvervsområde og Rødovre Centrum. Betjeningen med højklassede busser påvirker imidlertid den samlede rejse med kollektiv transport, idet bus oftere benyttes som led i den samlede turkæde.

M3 - Rapport

BT - Trafikale effekter af busnær lokalisering i hovedstadsområdet 2017

PB - Aalborg Universitetsforlag

ER -