Trafikuheld i det åbne land: Makroanalyse af uheld fra 1998-2002

Michael Sørensen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportBogForskning

Trafiksikkerhedsarbejdet i Danmark hviler på en målsætning om, at antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne skal reduceres med 40% i perioden 2001-20012. De alvorligste uheld er således i fokus, og her gælder det generelt, at de alvorligste uheld sker i det åbne land. Hvis målsætningen skal opfyldes, er det derfor nødvendigt fremover at vende blikket mere end det hidtidigt er gjort mod det åbne land. I notatet foretages derfor en karakteristik af uheldene i det åbne land fra perioden 1998-2002. Gennemgangen foretages samlet for alle uheld i det åbne land og derudover også for stat-, amts- og kommuneveje samt for hver af landets amter. Analyserne kan være en hjælp til at afgøre på hvilke områder, trafiksikkerhedsarbejdet i det åbne land skal koncentreres. Uheldene sammenlignes yderligere med en undersøgelse Vejdirektoratet foretog i 1998 på baggrund af uheldsperioden 1991-1995, og det klarlægges om der er sket nogle ændringer i uheldsbilledet.
UdgivelsesstedAalborg Universitet
ForlagInstitut for Samfundsudvikling og Planlægning, Aalborg Universitet