Trafikuhelds normalfordeling

Jens Chr. Overgaard Madsen, Harry Spaabæk Lahrmann

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskning

Abstract

I de senere år er der i Danmark på årsbasis omkommet 450 til 500 personer i trafikken, mens ca. 4.000 personer hvert år kommer alvorligt til skade. Disse tabstal kan ses som en omkostning for den høje mobilitetsgrad, som danskerne i dag oppebærer. Tabstallene er dog uacceptabelt høje, dels fordi dødsfaldene og tilskadekomsterne hvert år koster samfundet milliarder, dels fordi trafikulykkerne resulterer i svig, sorg og smerte for de involverede, familie og pårørende. I den nuværende regerings regeringsgrundlag er Vejdirektoraternes, amternes og kommunernes stedbundne trafik-sikkerhedsarbejde ? specifikt sortpletarbejdet - udpeget som et af de væsentligste indsatsområder i bestræbelserne på at reducere antallet af dræbte og alvorligt tilskadekomne. En nødvendig forudsætning for at kunne forbedre trafiksikkerheden på udpegede lokaliteter er, at der gennemføres en tilbundsgående analyse af uheldsbilledet på hver enkelt lokalitet.  Formålet er at identificere uheldsfaktorerne i de registrerede trafikuheld, det vil sige faktorer uden hvis tilstedeværelse, uheldet ikke ville være sket. Ved efterfølgende at iværksætte indsatser, der eliminerer uheldsfaktorerne på de udpegede lokaliteter, skulle sandsynligheden for en fremtidig gentagelse af uheldene være reduceret og en forbedring af trafiksikkerheden opnået. Identifikationen af uheldsfaktorerne er undertiden en kompliceret proces. I dette arbejde har det blandt andet været ?almindelig god latin? at forsøge at afdække eventuelle anormaliteter i uheldsbilledet, da disse kunne give et finger-peg i retning af mulige uheldsfaktorer. Eksempelvis kunne en overrepræsentation af mørkeuheld give en indikation af, at dårlig vejbelysning/optisk ledning var at tælle blandt uheldsfaktorerne. Denne fremgangsmåde betinger selvsagt, at det er muligt at afgøre, hvad der er ?normalt? henholdsvis ?unormalt? i et uheldsbillede. Baseret på uheldsdata fra en seksårig periode 1996-2001 er der ved Trafikforskningsgruppen på Aalborg Universitet iværksat et arbejde møntet på at kortlægge det ?normale? uheldsbillede for forskellige typer af vejstrækninger og knudepunktsanlæg. Gennem sammenligninger mellem disse kortlægninger af ?normale? uhelds-billeder og uheldsbilleder for sorte pletter vil der være skabt bedre mulighed for identifikation af uheldsfaktorer. I indlægget vil der blive redegjort for behovet for at udvikle metoder til identifikation af sorte pletter, ligesom resul-taterne fra det igangsatte analysearbejde vil blive præsenteret. Endvidere vil andre metoder til identifikation af uheldsfaktorer blive skitseret baseret på sammenligninger af uheldsbilledet for ?hvide? og sorte pletter.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2003
StatusUdgivet - 2003
BegivenhedVejforum - Nyborg Strand, Danmark
Varighed: 3 dec. 20034 dec. 2003

Konference

KonferenceVejforum
Land/OmrådeDanmark
ByNyborg Strand
Periode03/12/200304/12/2003

Emneord

  • sortpletarbejde
  • uheldsfaktorer
  • trafiksikkerhed
  • trafikuheld
  • uheldsanalyse
  • Danmark

Citationsformater