Abstract
Transporthistorien og specielt historien om automobilismens gennembrud og udvikling i det 20. årh. har fået øget opmærksomhed i de seneste 10-15 år, som det fremgår af denne forskningsoversigt over historieskrivningen om transport og mobilitet i Danmark. Man kan spørge sig, hvorfor denne historie så længe har været et ubeskrevet blad og et svar må være, at det har været anset for politisk ukorrekt at opdyrke automobilismen som forskningsfelt. Der ligger måske en god del maskinstorm, afsky for bilismens svøbe og angst for teknikdeterminisme til grund for denne afstandtagen. Automobilismen er struktureret omkring fritiden og hverdagslivet, og hvis man som historiker er mere optaget af at beskrive særlige historiske begivenheder og historiske brud frem for kontinuitet, så er spørgsmålet om transport og mobilitet måske bare noget der kører rundt og rundt, mens det støt og roligt vokser og vokser til massive dimensioner i tidens lange løb. Hele forskningsfeltet har derfor alt for længe været overladt til tekniknørder og glade amatører, der hverken blev anset for at være seriøse eller kunne regnes for at være egentlige historikere. Derfor har de rigtige historikere heller ikke behøvet at kere sig om automobilismens historie, men det er der ved at blive lavet om på i disse år.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Historisk Tidsskrift |
Vol/bind | 112 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 567-585 |
Antal sider | 19 |
ISSN | 0106-4991 |
Status | Udgivet - 15 mar. 2013 |
Emneord
- Automibilisme, autoturisme, bilfrie søndage, biler og forbrug