Trivsel i hverdagslivet: En forskningsinformeret kortlægning af K-møder i Favrskov Kommune

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

66 Downloads (Pure)

Resumé

Forskningsgruppen Capacity Building and Evaluation, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet og Favrskov Kommune blev i august 2018 af Socialstyrelsen tildelt midler til projektet ”Trivsel i hverdagslivet – En forskningsinformeret kortlægning af K-møder i Favrskov Kommune”.

Formålet med projektet er, at udvikle og styrke det tværgående samarbejde omkring indsatsen til sårbare børn og deres familier, så almenområdet, socialfaglige rådgivere i skole/dagtilbud samt PPR bedre kan støtte op om barnet og familien, inden problematikken udvikler sig yderligere. Til realisering af dette afholdes i Favrskov Kommune de såkaldte koordinerende møder (K-møder). Deltagerkredsen til K-møderne er det pædagogiske personale og ledelse fra institut/skole, socialfaglig rådgiver, psykolog, læsekonsulent, talehørerlærer og evt. sundhedsplejerske.

Kortlægnings resultater viser, at K-møderne fungerer bedst når de professionelle har tillid til hinanden, og deltagerne generelt respekterer hinandens faglige viden. Yderligere virker det bedst når forældrene ”får ordet først", initierer samtalen, mens de professionelle efterfølgende forholder sig til konkrete tilfælde hos barnet, uden at fortolke eller vurdere. Det er velfungerende når der sættes fokus på handlinger, der på kort og lang sigt, kan hjælpe og understøtte barnet i sit videre udviklingsforløb. Ligeledes er det vigtigt at anskue barnet som ”medspiller” og se barnet som central aktør i eget liv.

Rapporten er væsentlig i et capacity buildning og empowerment perspektiv, eftersom den anskuer hvordan de professionelle i kommunen anvender den viden børn, unge og familier bibringer, for at daginstitution/skole kan blive klogere på barnet og lære af det, familierne fortæller.

OriginalsprogDansk
Antal sider25
StatusUdgivet - 14 mar. 2019

Emneord

  • Capacity Building
  • Empowerment
  • Børn og unge
  • kommuneforskning
  • Tværfagligt samarbejde

Citer dette

@book{9c7905bbbe0d4bafb3635cd2a0c9c607,
title = "Trivsel i hverdagslivet: En forskningsinformeret kortl{\ae}gning af K-m{\o}der i Favrskov Kommune",
abstract = "Forskningsgruppen Capacity Building and Evaluation, Institut for L{\ae}ring og Filosofi, Aalborg Universitet og Favrskov Kommune blev i august 2018 af Socialstyrelsen tildelt midler til projektet ”Trivsel i hverdagslivet – En forskningsinformeret kortl{\ae}gning af K-m{\o}der i Favrskov Kommune”.Form{\aa}let med projektet er, at udvikle og styrke det tv{\ae}rg{\aa}ende samarbejde omkring indsatsen til s{\aa}rbare b{\o}rn og deres familier, s{\aa} almenomr{\aa}det, socialfaglige r{\aa}dgivere i skole/dagtilbud samt PPR bedre kan st{\o}tte op om barnet og familien, inden problematikken udvikler sig yderligere. Til realisering af dette afholdes i Favrskov Kommune de s{\aa}kaldte koordinerende m{\o}der (K-m{\o}der). Deltagerkredsen til K-m{\o}derne er det p{\ae}dagogiske personale og ledelse fra institut/skole, socialfaglig r{\aa}dgiver, psykolog, l{\ae}sekonsulent, taleh{\o}rerl{\ae}rer og evt. sundhedsplejerske.Kortl{\ae}gnings resultater viser, at K-m{\o}derne fungerer bedst n{\aa}r de professionelle har tillid til hinanden, og deltagerne generelt respekterer hinandens faglige viden. Yderligere virker det bedst n{\aa}r for{\ae}ldrene ”f{\aa}r ordet f{\o}rst{"}, initierer samtalen, mens de professionelle efterf{\o}lgende forholder sig til konkrete tilf{\ae}lde hos barnet, uden at fortolke eller vurdere. Det er velfungerende n{\aa}r der s{\ae}ttes fokus p{\aa} handlinger, der p{\aa} kort og lang sigt, kan hj{\ae}lpe og underst{\o}tte barnet i sit videre udviklingsforl{\o}b. Ligeledes er det vigtigt at anskue barnet som ”medspiller” og se barnet som central akt{\o}r i eget liv.Rapporten er v{\ae}sentlig i et capacity buildning og empowerment perspektiv, eftersom den anskuer hvordan de professionelle i kommunen anvender den viden b{\o}rn, unge og familier bibringer, for at daginstitution/skole kan blive klogere p{\aa} barnet og l{\ae}re af det, familierne fort{\ae}ller.",
keywords = "Capacity Building, Empowerment, B{\o}rn og unge, kommuneforskning, Tv{\ae}rfagligt samarbejde",
author = "Jensen, {Julie Borup} and Jacob Brix and Janne Studstrup",
year = "2019",
month = "3",
day = "14",
language = "Dansk",

}

TY - RPRT

T1 - Trivsel i hverdagslivet

T2 - En forskningsinformeret kortlægning af K-møder i Favrskov Kommune

AU - Jensen, Julie Borup

AU - Brix, Jacob

AU - Studstrup, Janne

PY - 2019/3/14

Y1 - 2019/3/14

N2 - Forskningsgruppen Capacity Building and Evaluation, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet og Favrskov Kommune blev i august 2018 af Socialstyrelsen tildelt midler til projektet ”Trivsel i hverdagslivet – En forskningsinformeret kortlægning af K-møder i Favrskov Kommune”.Formålet med projektet er, at udvikle og styrke det tværgående samarbejde omkring indsatsen til sårbare børn og deres familier, så almenområdet, socialfaglige rådgivere i skole/dagtilbud samt PPR bedre kan støtte op om barnet og familien, inden problematikken udvikler sig yderligere. Til realisering af dette afholdes i Favrskov Kommune de såkaldte koordinerende møder (K-møder). Deltagerkredsen til K-møderne er det pædagogiske personale og ledelse fra institut/skole, socialfaglig rådgiver, psykolog, læsekonsulent, talehørerlærer og evt. sundhedsplejerske.Kortlægnings resultater viser, at K-møderne fungerer bedst når de professionelle har tillid til hinanden, og deltagerne generelt respekterer hinandens faglige viden. Yderligere virker det bedst når forældrene ”får ordet først", initierer samtalen, mens de professionelle efterfølgende forholder sig til konkrete tilfælde hos barnet, uden at fortolke eller vurdere. Det er velfungerende når der sættes fokus på handlinger, der på kort og lang sigt, kan hjælpe og understøtte barnet i sit videre udviklingsforløb. Ligeledes er det vigtigt at anskue barnet som ”medspiller” og se barnet som central aktør i eget liv.Rapporten er væsentlig i et capacity buildning og empowerment perspektiv, eftersom den anskuer hvordan de professionelle i kommunen anvender den viden børn, unge og familier bibringer, for at daginstitution/skole kan blive klogere på barnet og lære af det, familierne fortæller.

AB - Forskningsgruppen Capacity Building and Evaluation, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet og Favrskov Kommune blev i august 2018 af Socialstyrelsen tildelt midler til projektet ”Trivsel i hverdagslivet – En forskningsinformeret kortlægning af K-møder i Favrskov Kommune”.Formålet med projektet er, at udvikle og styrke det tværgående samarbejde omkring indsatsen til sårbare børn og deres familier, så almenområdet, socialfaglige rådgivere i skole/dagtilbud samt PPR bedre kan støtte op om barnet og familien, inden problematikken udvikler sig yderligere. Til realisering af dette afholdes i Favrskov Kommune de såkaldte koordinerende møder (K-møder). Deltagerkredsen til K-møderne er det pædagogiske personale og ledelse fra institut/skole, socialfaglig rådgiver, psykolog, læsekonsulent, talehørerlærer og evt. sundhedsplejerske.Kortlægnings resultater viser, at K-møderne fungerer bedst når de professionelle har tillid til hinanden, og deltagerne generelt respekterer hinandens faglige viden. Yderligere virker det bedst når forældrene ”får ordet først", initierer samtalen, mens de professionelle efterfølgende forholder sig til konkrete tilfælde hos barnet, uden at fortolke eller vurdere. Det er velfungerende når der sættes fokus på handlinger, der på kort og lang sigt, kan hjælpe og understøtte barnet i sit videre udviklingsforløb. Ligeledes er det vigtigt at anskue barnet som ”medspiller” og se barnet som central aktør i eget liv.Rapporten er væsentlig i et capacity buildning og empowerment perspektiv, eftersom den anskuer hvordan de professionelle i kommunen anvender den viden børn, unge og familier bibringer, for at daginstitution/skole kan blive klogere på barnet og lære af det, familierne fortæller.

KW - Capacity Building

KW - Empowerment

KW - Børn og unge

KW - kommuneforskning

KW - Tværfagligt samarbejde

M3 - Rapport

BT - Trivsel i hverdagslivet

ER -