Trivsel i teams - mellem organisation, relationer og faglighed. Et tværfagligt forskningsprojekt.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

Forskningsprojektet Trivsel i Teams TiT belyser teamarbejde, som det udfolder sig i det moderne arbejdsliv i Danmark indenfor tre forskellige felter: Psykiatrien, erhvervsskoler og de rådgivende ingeniørfirmaer. At organisere arbejdet i teams er ikke et nyt fænomen i sig selv, men i kombination med nye ledelses- og styringsformer antager teamarbejdet nye former. Der har været og er fortsat mange idealer og forestillinger om, hvad teamarbejde er, og der er mange realiteter, som ikke nødvendigvis indfrier disse forestillinger. Nogle af de hyppigst anvendte begrundelser er, at teamarbejde skaber innovation og synergi, at teamarbejde skaber læring, mening og trivsel og at teamarbejde er den bedste organiseringsform, når det drejer sig om at løse komplekse problemer, der kalder på tværfaglig indsigt og viden. I projektet har vi, med udgangspunkt i analyser af teamarbejde indenfor de tre nævnte områder, udfordret disse idealforestillinger og vist, at det ikke nødvendigvis forholder sig sådan, og at der er endog meget store forskelle på, hvordan teamarbejde i dag bedrives.
    Vi har i projektet især fokuseret på, at teamarbejde som ledelsesform forandrer en række forhold i arbejdet, som eksempelvis de sociale relationer, faglige standarder og faglige hierarkier, og at det har stor betydning for trivsel og mistrivsel i arbejdet.
    OriginalsprogDansk
    UdgivelsesstedKøbenhavn