Tv-mediet lever - også hos de unge

    Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

    Abstract

    Denne artikel baserer sig på empiriske data i en dansk kontekst, og kan afvise myten om, at broadcast tv er døende. Set over en femten årig periode er der tale om et meget stabilt tv-forbrug - selv hos de unge. Artiklen beskriver således nogle af de fordele som TV-mediet har, og hvordan andre medier supplerer tv-forbruget i et multiplatformsmiljø. Fra deltagende observationer med to teknologistærke unge, giver artiklen en række eksempler på hvordan tv-mediet anno 2008 anvendes i et meget komplekst og varieret mediebrug, hvor TV ikke er bundet til en bestemt skærm, men derimod bestemt af kommunikationssituationen. I artiklen forsøges en typologisering af net-tv samt et perspektiv på mediebrugen i relation til kommunikationssituationen. Artiklen vil desuden beskrive nogle af de metodiske udfordringer det skaber, når man ønsker at undersøge tv-seningen i et dynamisk multiplatformsmiljø, hvor forskellige medieplatforme kan være i brug samtidigt eller supplere hinanden.
    Udgivelsesdato: December 2009
    OriginalsprogDansk
    TidsskriftNordicom Information
    Vol/bind31
    Udgave nummer4
    Sider (fra-til)43-54
    Antal sider12
    ISSN0349-5949
    StatusUdgivet - 2009

    Emneord

    • Tv
    • Tv-forbrug
    • Deltagende observation
    • Net-tv
    • Multiplatformsmiljø
    • Gruppesening

    Citationsformater