Udbytte på arbejdsmarkedet: Et spørgsmål om klasse?

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskning

Artiklen beskæftiger sig med den 'direkte' betydning af oprindelsesklasse. Med 'direkte' menes den indflydelse, oprindelesklasse har på arbejdsmarkedsudbytte, kontrolleret for uddannelsesforskelle. Resultaterne viser, at uddannelsesforskelle er langt den vigtigste enkeltfaktor til forklaring af lønforskelle mellem personer med forskellig social baggrund. Halvdelen af lønforskellen mellem børn af ufaglærte og børn af erhvervsledere kan dog ikke forklares med uddannelsesforskelle. Lønforskellen mellem de to grupper er desuden svagt stigende i løbet af den første del af den erhvervsaktive karriere.
TitelLige muligheder for alle : Social arv, kultur og retfærdighed
RedaktørerNils Holtug, Kasper Lippert-Rasmussen