Uddannelse der motiverer

Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

4160 Downloads (Pure)

Resumé

Uddannelse der motiverer - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne udgør den afsluttende rapport fra et forskningsprojekt om køn og uddannelsesmotivation blandt elever på ungdomsuddannelserne.
Over et år arbejdede ledere, undervisere, vejledere og elever fra 10 meget forskellige ungdomsuddannelser, med at udvikle og afprøve deres egne praksisnære udviklingstiltag. Formålet var at skabe nye undervisningssituationer, fællesskaber og organisationsmønstre på ungdomsuddannelserne, der fremmer unges uddannelsesmotivation. Med udgangspunkt i interviews med elever, vejledere og undervisere beskriver og analyserer rapporten denne udviklingsproces. Der deltog både gymnasiale og erhvervsrettede uddannelser.
En vigtig del af forskningsprocessen var desuden at følge de forskellige udviklingstiltag med en analytisk optik. Her var fokus at undersøge hvordan (kønnede) forestillinger og kulturer blandt elever og lærere indvirkede på udviklingstiltagene. I den forbindelse anvender forfatterne begrebet ’motivationspositionering’. Med begrebet sættes der fokus på de komplekse, situerede og flertydige måder, som eleverne på ungdomsuddannelserne positionerer sig som ‘motiverede’ eller ‘ikke-motiverede’ elever. Samt de måder som underviserne positionerer eleverne på.
Rapporten insisterer på at betragte feltet som et samlet ungdomsuddannelsesfelt. Det betyder, at forsøgene er kommet til at afspejle den forskellighed, som præger de to uddannelsesspor. Det være sig de store samfundsmæssige og politiske forandringer der påvirker dette uddannelsesfelt, men også de store historiske og kulturelle forskelle, spillede en rolle for, hvordan forsøgene foregik, og for hvordan fokusset på motivation udspillede sig.
Rapporten giver eksempler på, at der ofte er meget stor forskel på de betydninger som elever og undervisere tillægger elevernes uddannelsesmotivation. Rapporten viser desuden, hvordan køn er en kategori, der anvendes til at skabe orden, mening og hierarkisering mellem elevernes præstationer og uddannelsesmotivation. Rapporten afsluttes med en række konklusioner og anbefalinger til undervisere og ledere på ungdomsuddannelserne. Projektet er finansieret af Egmontfonden.
OriginalsprogDansk
Udgivelses stedAalborg
ForlagAalborg Universitetsforlag
Vol/bind1
Udgave1
Antal sider167
ISBN (Elektronisk)978-87-7112-612-9
StatusUdgivet - 2017
NavnUngdomsforskning
ISSN1602-0324

Emneord

  • Ungdomsuddannelse
  • uddannelsesmotivation
  • køn
  • forandringsproces
  • Skeggs
  • Erhvervsuddannelse

Citer dette

Nielsen, M. L., Murning, S., & Katznelson, N. (2017). Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne. (1 udg.) Aalborg: Aalborg Universitetsforlag. Ungdomsforskning
Nielsen, Mette Lykke ; Murning, Susanne ; Katznelson, Noemi. / Uddannelse der motiverer : Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne. 1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 167 s. (Ungdomsforskning).
@book{43b2a42f4f4f428f927a97b98746fee8,
title = "Uddannelse der motiverer: Fors{\o}g p{\aa} forandring p{\aa} ungdomsuddannelserne",
abstract = "Uddannelse der motiverer - Fors{\o}g p{\aa} forandring p{\aa} ungdomsuddannelserne udg{\o}r den afsluttende rapport fra et forskningsprojekt om k{\o}n og uddannelsesmotivation blandt elever p{\aa} ungdomsuddannelserne.Over et {\aa}r arbejdede ledere, undervisere, vejledere og elever fra 10 meget forskellige ungdomsuddannelser, med at udvikle og afpr{\o}ve deres egne praksisn{\ae}re udviklingstiltag. Form{\aa}let var at skabe nye undervisningssituationer, f{\ae}llesskaber og organisationsm{\o}nstre p{\aa} ungdomsuddannelserne, der fremmer unges uddannelsesmotivation. Med udgangspunkt i interviews med elever, vejledere og undervisere beskriver og analyserer rapporten denne udviklingsproces. Der deltog b{\aa}de gymnasiale og erhvervsrettede uddannelser.En vigtig del af forskningsprocessen var desuden at f{\o}lge de forskellige udviklingstiltag med en analytisk optik. Her var fokus at unders{\o}ge hvordan (k{\o}nnede) forestillinger og kulturer blandt elever og l{\ae}rere indvirkede p{\aa} udviklingstiltagene. I den forbindelse anvender forfatterne begrebet ’motivationspositionering’. Med begrebet s{\ae}ttes der fokus p{\aa} de komplekse, situerede og flertydige m{\aa}der, som eleverne p{\aa} ungdomsuddannelserne positionerer sig som ‘motiverede’ eller ‘ikke-motiverede’ elever. Samt de m{\aa}der som underviserne positionerer eleverne p{\aa}.Rapporten insisterer p{\aa} at betragte feltet som et samlet ungdomsuddannelsesfelt. Det betyder, at fors{\o}gene er kommet til at afspejle den forskellighed, som pr{\ae}ger de to uddannelsesspor. Det v{\ae}re sig de store samfundsm{\ae}ssige og politiske forandringer der p{\aa}virker dette uddannelsesfelt, men ogs{\aa} de store historiske og kulturelle forskelle, spillede en rolle for, hvordan fors{\o}gene foregik, og for hvordan fokusset p{\aa} motivation udspillede sig.Rapporten giver eksempler p{\aa}, at der ofte er meget stor forskel p{\aa} de betydninger som elever og undervisere till{\ae}gger elevernes uddannelsesmotivation. Rapporten viser desuden, hvordan k{\o}n er en kategori, der anvendes til at skabe orden, mening og hierarkisering mellem elevernes pr{\ae}stationer og uddannelsesmotivation. Rapporten afsluttes med en r{\ae}kke konklusioner og anbefalinger til undervisere og ledere p{\aa} ungdomsuddannelserne. Projektet er finansieret af Egmontfonden.",
keywords = "Ungdomsuddannelse, uddannelsesmotivation, k{\o}n, forandringsproces, Skeggs, Erhvervsuddannelse",
author = "Nielsen, {Mette Lykke} and Susanne Murning and Noemi Katznelson",
year = "2017",
language = "Dansk",
volume = "1",
publisher = "Aalborg Universitetsforlag",
edition = "1",

}

Nielsen, ML, Murning, S & Katznelson, N 2017, Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne. Ungdomsforskning, bind 1, 1 udg, Aalborg Universitetsforlag, Aalborg.

Uddannelse der motiverer : Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne. / Nielsen, Mette Lykke; Murning, Susanne; Katznelson, Noemi.

1 udg. Aalborg : Aalborg Universitetsforlag, 2017. 167 s. (Ungdomsforskning).

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskningpeer review

TY - RPRT

T1 - Uddannelse der motiverer

T2 - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne

AU - Nielsen, Mette Lykke

AU - Murning, Susanne

AU - Katznelson, Noemi

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Uddannelse der motiverer - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne udgør den afsluttende rapport fra et forskningsprojekt om køn og uddannelsesmotivation blandt elever på ungdomsuddannelserne.Over et år arbejdede ledere, undervisere, vejledere og elever fra 10 meget forskellige ungdomsuddannelser, med at udvikle og afprøve deres egne praksisnære udviklingstiltag. Formålet var at skabe nye undervisningssituationer, fællesskaber og organisationsmønstre på ungdomsuddannelserne, der fremmer unges uddannelsesmotivation. Med udgangspunkt i interviews med elever, vejledere og undervisere beskriver og analyserer rapporten denne udviklingsproces. Der deltog både gymnasiale og erhvervsrettede uddannelser.En vigtig del af forskningsprocessen var desuden at følge de forskellige udviklingstiltag med en analytisk optik. Her var fokus at undersøge hvordan (kønnede) forestillinger og kulturer blandt elever og lærere indvirkede på udviklingstiltagene. I den forbindelse anvender forfatterne begrebet ’motivationspositionering’. Med begrebet sættes der fokus på de komplekse, situerede og flertydige måder, som eleverne på ungdomsuddannelserne positionerer sig som ‘motiverede’ eller ‘ikke-motiverede’ elever. Samt de måder som underviserne positionerer eleverne på.Rapporten insisterer på at betragte feltet som et samlet ungdomsuddannelsesfelt. Det betyder, at forsøgene er kommet til at afspejle den forskellighed, som præger de to uddannelsesspor. Det være sig de store samfundsmæssige og politiske forandringer der påvirker dette uddannelsesfelt, men også de store historiske og kulturelle forskelle, spillede en rolle for, hvordan forsøgene foregik, og for hvordan fokusset på motivation udspillede sig.Rapporten giver eksempler på, at der ofte er meget stor forskel på de betydninger som elever og undervisere tillægger elevernes uddannelsesmotivation. Rapporten viser desuden, hvordan køn er en kategori, der anvendes til at skabe orden, mening og hierarkisering mellem elevernes præstationer og uddannelsesmotivation. Rapporten afsluttes med en række konklusioner og anbefalinger til undervisere og ledere på ungdomsuddannelserne. Projektet er finansieret af Egmontfonden.

AB - Uddannelse der motiverer - Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne udgør den afsluttende rapport fra et forskningsprojekt om køn og uddannelsesmotivation blandt elever på ungdomsuddannelserne.Over et år arbejdede ledere, undervisere, vejledere og elever fra 10 meget forskellige ungdomsuddannelser, med at udvikle og afprøve deres egne praksisnære udviklingstiltag. Formålet var at skabe nye undervisningssituationer, fællesskaber og organisationsmønstre på ungdomsuddannelserne, der fremmer unges uddannelsesmotivation. Med udgangspunkt i interviews med elever, vejledere og undervisere beskriver og analyserer rapporten denne udviklingsproces. Der deltog både gymnasiale og erhvervsrettede uddannelser.En vigtig del af forskningsprocessen var desuden at følge de forskellige udviklingstiltag med en analytisk optik. Her var fokus at undersøge hvordan (kønnede) forestillinger og kulturer blandt elever og lærere indvirkede på udviklingstiltagene. I den forbindelse anvender forfatterne begrebet ’motivationspositionering’. Med begrebet sættes der fokus på de komplekse, situerede og flertydige måder, som eleverne på ungdomsuddannelserne positionerer sig som ‘motiverede’ eller ‘ikke-motiverede’ elever. Samt de måder som underviserne positionerer eleverne på.Rapporten insisterer på at betragte feltet som et samlet ungdomsuddannelsesfelt. Det betyder, at forsøgene er kommet til at afspejle den forskellighed, som præger de to uddannelsesspor. Det være sig de store samfundsmæssige og politiske forandringer der påvirker dette uddannelsesfelt, men også de store historiske og kulturelle forskelle, spillede en rolle for, hvordan forsøgene foregik, og for hvordan fokusset på motivation udspillede sig.Rapporten giver eksempler på, at der ofte er meget stor forskel på de betydninger som elever og undervisere tillægger elevernes uddannelsesmotivation. Rapporten viser desuden, hvordan køn er en kategori, der anvendes til at skabe orden, mening og hierarkisering mellem elevernes præstationer og uddannelsesmotivation. Rapporten afsluttes med en række konklusioner og anbefalinger til undervisere og ledere på ungdomsuddannelserne. Projektet er finansieret af Egmontfonden.

KW - Ungdomsuddannelse

KW - uddannelsesmotivation

KW - køn

KW - forandringsproces

KW - Skeggs

KW - Erhvervsuddannelse

UR - https://www.cefu.dk/emner/videnskabelige-publikationer/videnskabelige-publikationer/uddannelse-der-motiverer-forsoeg-paa-forandring-paa-ungdomsuddannelserne.aspx

M3 - Rapport

VL - 1

BT - Uddannelse der motiverer

PB - Aalborg Universitetsforlag

CY - Aalborg

ER -

Nielsen ML, Murning S, Katznelson N. Uddannelse der motiverer: Forsøg på forandring på ungdomsuddannelserne. 1 udg. Aalborg: Aalborg Universitetsforlag, 2017. 167 s. (Ungdomsforskning).