Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion

Jesper Grenaa, Eskild Holm Nielsen, Brian Vejrum Wæhrens, Christian Rasmussen

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportFormidling

181 Downloads (Pure)

Efter mange års tab af industriarbejdspladser giver Industri 4.0, herunder digitalisering, automation og robotter, nyt håb for produktionsindustrien på dansk grund. Men de nye muligheder kræver en omfattende omstilling af det danske uddannelsessystem, hvis de skal udmønte sig i arbejdspladser.

Det fremgår af rapporten ”Uddannelser til fremtidens vidensbaserede produktion, som fremsætter en række anbefalinger til, hvad forskellige aktører bør tage fat på for at sætte gang i omstillingen.

Teknologiudviklingen udfordrer de nuværende arbejdsgange og processer i virksomhederne. I fremtiden vil der være brug for medarbejdere, som på baggrund af en dyb faglighed kan samarbejde på tværs af uddannelsesniveau og faglighed. Det gælder, uanset om man er faglært eller civilingeniør.

ATV-rapporten anbefaler uddannelsessamarbejder på tværs af virksomheder, universiteter og de teknisk-faglige uddannelser. Det vil kræve en kulturændring på uddannelserne og i virksomhederne, og ATV-rapporten peger på fire barrierer, som skal overvindes:

Rammevilkår: Omfang og krav i uddannelsesbekendtgørelser og studieordninger bør reduceres for at skabe større fleksibilitet.

Kulturelle forskelle: Det er vigtigt at indtænke de forskellige indgangsvinkler, undervisere og studerende har på forskellige uddannelsesretninger.

Ledelsens opbakning og prioritering: Der skal afsættes tid og ressourcer for at udvikle og gennemføre relevante uddannelsessamarbejder.

Praktiske forhold: Kommunikation, geografi og logistik kan spænde ben for ellers gode initiativer.
OriginalsprogDansk
ForlagAkademiet for de Tekniske Videnskaber