Uden uddannelse og arbejde: Unges tilblivelser i komplekse transitioner

Publikation: Ph.d.-afhandling

Afhandlingen Uden uddannelse og arbejde – unges tilblivelser i komplekse transitioner handler om den stigende gruppe af unge under 30 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse og ikke kan få fodfæste på arbejdsmarkedet. I afhandlingen foretager jeg analyser, der bevæger sig i ’den gensidige processering’ mellem de unge uden uddannelse og arbejde og de beskæftigelsespolitiske, uddannelsesmæssige og økonomiske institutionelle betingelser, som er medformende for de måder, hvorpå de unge bliver til som subjekter. Der er især fokus på, at uddannelse har forankret sig som et gennemgribende krav, og jeg undersøger, hvordan dette tager sig ud i de unges tilblivelsesprocesser. Der er tale om en artikelbaseret afhandling med fire artikler, som ud fra et gennemgribende ungeperspektiv går tæt på de unges bevægelser ind og ud af uddannelse, arbejde og beskæftigelsesprojekter. I to af artiklerne undersøges det med forskellige analytiske indgange, hvordan samfundsmæssige og institutionelle vilkår er med til at konstituere de unge som subjekter, mens de to andre artikler specifikt undersøger poetisk analyse som metodisk redskab til at analysere de unges subjektiveringsprocesser.
    OriginalsprogDansk
    StatusUdgivet - 12 sep. 2016

Bibliografisk note

Forfatter ønsker ikke e-publicering af afhandlingen.

Emneord

• unge