Udfordringer i netværkssamfundet: digitale kompetencer og it i nye undervisningsmiljøer

Karin Tweddell Levinsen

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstract

Netværksamfundet stiller krav til uddannelsessystemet om at favne en række kompetencer, der internationalt er defineret som nødvendige. Artiklen præsenterer et casestudie der undersøger de didaktiske udfordringer i forbindelse med et autentisk undervisningsforløb på kandidatuddannelsen IT-Didaktisk Design. Casen udgøres af en konkret kompetenceudviklende praksis der er baseret på en (social) konstruktivistisk og materielt forankret pædagogik. Påstanden er at der er behov for fænomenologisk at udforske kompetenceudvikling forstået som læreprocesser, for at kunne sige noget om hvordan didaktisk design kan støtte kompetenceudviklingen. Artiklen præsenterer elementer af en sådan fænomenologi.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Universitetspædagogisk Tidsskrift
Udgave nummer11
Sider (fra-til)20-25
Antal sider6
ISSN1901-5089
StatusUdgivet - 2011
Udgivet eksterntJa

Citationsformater