Udpegning og forbedring af uheldsbelastede strækninger

Michael Sørensen

Publikation: Working paper/PreprintWorking paperForskning

Præsentation af ph.d.-projektet ?Metode til udpegning og forbedring af grå strækninger?, herunder baggrund, formål, undersøgelsesmetoder, foreløbige resultater samt hvad arbejdet kan bruges til i praksis. Baggrunden for projektet er, at begrebet grå strækninger (uheldsbelastede strækninger) i de sidste 5-10 år har vundet indpas i det danske trafiksikkerhedsarbejde uden, at der er blevet formuleret en entydig definition af begrebet og en formaliseret metode til udpegning, analyse og forbedring af grå strækninger. For målet med projektet er således, at opstille en entydig, fælles, formaliseret og i praksis anvendelig metode til dette arbejde.    For at kunne opstille en sådan metode er der foretaget nationale og internationale litteraturstudier med fokus på eksisterende og tidligere benyttede metoder samt interview med danske trafiksikkerhedsmedarbejdere med hensyn til deres erfaringer og ønsker til en fremtidig metode.    På baggrund af de foretagede analyser forslås det, at udpegningen skal foretages som en modeludpegning, hvor det registrerede antal vægtede uheld sammenlignes med det forventede antal vægtede uheld. Uheldene vægtes på baggrund af de trafikøkonomiske enhedspriser for at tage hensyn til uheldenes alvorlighed.
Antal sider16
StatusUdgivet - 2004

Bibliografisk note

Oplæg holdt ved arrangementet: "Forskning i by- og trafikplanlægningen - Hvad kan det bruges til?" afholdt af Nordjyske Planlæggere (Faggruppe under Ingenørforeningen (IDA)) på Aalborg Universitet, den 10. november 2004