Udsathed, resiliens og ro - i coronaens skygge

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

53 Downloads (Pure)

Abstract

Med udgangspunkt i interviews belyser denne artikel PPR-psykologers perspektiv på corona-krisens forskelligartede aftryk på udsatte børn og unge. Der identificeres to forskellige tilgange til forståelsen af corona-krisens konsekvenser. Den ene tilgang tager primært udgangspunkt i, hvordan krisen rammer socialt skævt og reproducerer eksisterende samfundsmæssige mønstre. Den anden tilgang lægger vægt på, at krisen fungerer som et spejl på eksisterende praksisser, og at der bør tages ved lære af de erfaringer, som gøres i forbindelse med krisen. På baggrund af artiklens empiri diskuteres det, at de mest udsatte børn og unge, ifølge de interviewede PPR-psykologer, har haft det vanskeligt under krisen. En stor del af de øvrige børn og unge klarede sig godt igennem både nedlukning og efterfølgende genåbning af skolerne, og i artiklen diskuteres bl.a., hvordan corona-krisen har været med til at belyse nogle af uddannelsessystemets mere permanente udfordringer omkring inklusion, normeringer og uro.
OriginalsprogDansk
TidsskriftDansk Pædagogisk Tidsskrift
Udgave nummer2
Sider (fra-til)79-94
ISSN0904-2393
StatusUdgivet - 2021

Citationsformater