Udvikling af en evalueringskultur i dagtilbud

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Abstrakt

Artiklen omhandler udvikling af en evalueringskultur i dagtilbud, hvilket er en vigtig del af den seneste dagtilbudsreform, hvor etablering af en kollektiv, systematisk, analytisk data- og forskningsinformeret, samt forbedringsorienteret evaluerende pædagogisk praksis fremhæves som ramme for arbejdet med kvalitet. I opbygningen af denne praksis må fokus bl.a. være på, hvad der kendetegner evaluering i dagtilbud, samt hvilke forudsætninger, og dermed også erfaringer, der allerede findes i den enkelte institution i forhold til at opbygge den evalueringskultur, der skal medvirke til, at udvikle et virkningsfuldt pædagogisk læringsmiljø for alle børn.
OriginalsprogDansk
Artikelnummer7
TidsskriftPædagogisk Psykologisk Tidsskrift
Vol/bind57
Udgave nummer4
Sider (fra-til)97-117
ISSN1903-0002
StatusUdgivet - dec. 2020

Emneord

  • Evaluering
  • Evalueringskultur
  • Evalueringskapacitet
  • Dagtilbud
  • Læringmiljø
  • Forbedringsarbejde

Citationsformater