Abstract
Denne artikel fokuserer på, indførelse af kreative metoder og designtænkning gennem et projektforløb for personalet i en stor offentlig institution i samarbejde med designforskere og designstuderende fra Institut for Arkitketur & Medieteknologi ved Aalborg Universitet. Projektet havde til formål at styrke kreativitet og innovation med fokus på fremtidig trivsel for medarbejderne og de relevante interessenter, samt at lære deltagerne, hvordan de kan skabe nye produkter og løsninger til hospitalsmiljøer og sundhedssektoren i almindelighed.
Projektet er samtidig et forsøg på at definere og integrere brugernes behov og samtidig inddrage brugerne og interessenter dybere i flere faser i designprocessen. I MIPS-projektet (MIPS = Medarbejderdreven Innovation i Pleje- Sundhedssektoren) blev en tværfaglig gruppe af ansatte på Aalborg Sygehus trænet i selv at håndtere design processer. Derved styrkedes medarbejderdrevet innovation baseret på daglige observationer eller tavs viden blandt kolleger i en kompleks organisation. Det nævnte projekt set-up blev organiseret som en række workshops, der også involverede designstuderende, og artiklen beskriver de vanskeligheder og resultater, som blev afdækket i projektet.
Projektet viste, at designmetoder kan være meget effektive til at skabe en positiv innovativ tilgang hos deltagerne, men også at det er en udfordring at omsætte disse metoder og begreber udenfor en professionel designfaglig ramme, og at det kan være påkrævet med intens designfaglig assistance i processen.
Projektet er samtidig et forsøg på at definere og integrere brugernes behov og samtidig inddrage brugerne og interessenter dybere i flere faser i designprocessen. I MIPS-projektet (MIPS = Medarbejderdreven Innovation i Pleje- Sundhedssektoren) blev en tværfaglig gruppe af ansatte på Aalborg Sygehus trænet i selv at håndtere design processer. Derved styrkedes medarbejderdrevet innovation baseret på daglige observationer eller tavs viden blandt kolleger i en kompleks organisation. Det nævnte projekt set-up blev organiseret som en række workshops, der også involverede designstuderende, og artiklen beskriver de vanskeligheder og resultater, som blev afdækket i projektet.
Projektet viste, at designmetoder kan være meget effektive til at skabe en positiv innovativ tilgang hos deltagerne, men også at det er en udfordring at omsætte disse metoder og begreber udenfor en professionel designfaglig ramme, og at det kan være påkrævet med intens designfaglig assistance i processen.
Bidragets oversatte titel | Udvikling af innovativ tankegang hos ansatte i hospitalssektoren |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Titel | The 14th International Conference on Engineering & Product Design Education : Design education for future wellbeing |
Redaktører | Lyndon Buck, Geert Frateur, William Ion, Chris McMahon, Chris Baelus, Guido De Grande, Stijn Verwulgen |
Antal sider | 6 |
Vol/bind | 14 |
Udgivelsessted | United Kingdom |
Forlag | Design Society |
Publikationsdato | 2012 |
Udgave | 1 |
Sider | 375-380 |
Kapitel | 11 |
ISBN (Trykt) | 978-1-904670-36-0 |
Status | Udgivet - 2012 |
Begivenhed | The 14th International Conference on Engineering And Product Design Education: Design Education for Future Welbeing - Artesis University College, Antwerp, Belgien Varighed: 6 sep. 2012 → 7 sep. 2012 Konferencens nummer: 14 |
Konference
Konference | The 14th International Conference on Engineering And Product Design Education |
---|---|
Nummer | 14 |
Lokation | Artesis University College |
Land/Område | Belgien |
By | Antwerp |
Periode | 06/09/2012 → 07/09/2012 |
Bibliografisk note
Can your employees take part in an innovation process?This paper focuses on the introduction of creative methods and approaches to the staff in a major public service institution. The aim of the project is to enhance creativity and innovation with focus on the future well-being of staff and relevant stakeholders.
The project showed that designerly methods can be very effective in creating the participants’ positive innovative approach, but also that it is a challenge to translate such methods and vocabulary. The project also showed that there was a positive effect on the attitude and perception of the employee's role and possibilities.
Published: 2014