Udvikling af lærerens digitale kompetencer med iPad’en som læringsressource

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Resumé

Denne artikel tager udgangspunkt i et forskningsprojekt på en dansk folkeskole i årene 2012-2015. Projektet handlede om implementeringen af iPads på begyndertrinnet og artiklen præsenterer de tilknyttede læreres kompetenceudvikling, ift. både digitale- og didaktiske kompetencer. Artiklens formål er at beskrive og analysere hvordan læreres kompetenceudvikling kan organiseres med udgangspunkt i iPad’en som læringsressource i et didaktisk perspektiv. Lærernes kompetenceudvikling er organiseret i en struktur, der tager udgangspunkt i specifikt udvalgte fokusområder fra undervisningen som udvikles over kortere og længere perioder. Empiriindsamlingen baserer sig på metoder fra Aktionsforskning samt design-based research. Teoretisk bygger artiklen på Allan Martins begreb om digital literacy, hvis tre niveauer videreudvikles til en kompetencemodel, der danner baggrund for analyse af de udvalgte fokuspunkter fra projektet. En af artiklens hovedpointer er, at en praksisnær kompetenceudvikling er frugtbar, når lærerne arbejder med specifikt udvalgte fokusområder relateret til iPad’en som læringsressource og på baggrund af dette arbejde udvikler nye design for læring i læringsfællesskaber.
OriginalsprogDansk
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer3
Sider (fra-til)32-55
Antal sider23
ISSN2445-6810
StatusUdgivet - 2017

Emneord

  • kompetenceudvikling
  • lærerkompetenceudvikling
  • iPad
  • didaktisk design
  • it
  • folkeskole
  • implementering

Citer dette

@article{dcded4983d114a41bcd2109cc6c38b17,
title = "Udvikling af l{\ae}rerens digitale kompetencer med iPad’en som l{\ae}ringsressource",
abstract = "Denne artikel tager udgangspunkt i et forskningsprojekt p{\aa} en dansk folkeskole i {\aa}rene 2012-2015. Projektet handlede om implementeringen af iPads p{\aa} begyndertrinnet og artiklen pr{\ae}senterer de tilknyttede l{\ae}reres kompetenceudvikling, ift. b{\aa}de digitale- og didaktiske kompetencer. Artiklens form{\aa}l er at beskrive og analysere hvordan l{\ae}reres kompetenceudvikling kan organiseres med udgangspunkt i iPad’en som l{\ae}ringsressource i et didaktisk perspektiv. L{\ae}rernes kompetenceudvikling er organiseret i en struktur, der tager udgangspunkt i specifikt udvalgte fokusomr{\aa}der fra undervisningen som udvikles over kortere og l{\ae}ngere perioder. Empiriindsamlingen baserer sig p{\aa} metoder fra Aktionsforskning samt design-based research. Teoretisk bygger artiklen p{\aa} Allan Martins begreb om digital literacy, hvis tre niveauer videreudvikles til en kompetencemodel, der danner baggrund for analyse af de udvalgte fokuspunkter fra projektet. En af artiklens hovedpointer er, at en praksisn{\ae}r kompetenceudvikling er frugtbar, n{\aa}r l{\ae}rerne arbejder med specifikt udvalgte fokusomr{\aa}der relateret til iPad’en som l{\ae}ringsressource og p{\aa} baggrund af dette arbejde udvikler nye design for l{\ae}ring i l{\ae}ringsf{\ae}llesskaber.",
keywords = "kompetenceudvikling, l{\ae}rerkompetenceudvikling, iPad, didaktisk design, it, folkeskole, implementering",
author = "S{\o}rensen, {Birgitte Holm} and Levinsen, {Karin Tweddell} and Holm, {Madeleine Rygner}",
year = "2017",
language = "Dansk",
pages = "32--55",
journal = "Learning Tech – Tidsskrift for l{\ae}remidler, didaktik og teknologi",
issn = "2445-6810",
publisher = "L{\ae}remiddel.dk",
number = "3",

}

Udvikling af lærerens digitale kompetencer med iPad’en som læringsressource. / Sørensen, Birgitte Holm; Levinsen, Karin Tweddell; Holm, Madeleine Rygner.

I: Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi, Nr. 3, 2017, s. 32-55.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

TY - JOUR

T1 - Udvikling af lærerens digitale kompetencer med iPad’en som læringsressource

AU - Sørensen, Birgitte Holm

AU - Levinsen, Karin Tweddell

AU - Holm, Madeleine Rygner

PY - 2017

Y1 - 2017

N2 - Denne artikel tager udgangspunkt i et forskningsprojekt på en dansk folkeskole i årene 2012-2015. Projektet handlede om implementeringen af iPads på begyndertrinnet og artiklen præsenterer de tilknyttede læreres kompetenceudvikling, ift. både digitale- og didaktiske kompetencer. Artiklens formål er at beskrive og analysere hvordan læreres kompetenceudvikling kan organiseres med udgangspunkt i iPad’en som læringsressource i et didaktisk perspektiv. Lærernes kompetenceudvikling er organiseret i en struktur, der tager udgangspunkt i specifikt udvalgte fokusområder fra undervisningen som udvikles over kortere og længere perioder. Empiriindsamlingen baserer sig på metoder fra Aktionsforskning samt design-based research. Teoretisk bygger artiklen på Allan Martins begreb om digital literacy, hvis tre niveauer videreudvikles til en kompetencemodel, der danner baggrund for analyse af de udvalgte fokuspunkter fra projektet. En af artiklens hovedpointer er, at en praksisnær kompetenceudvikling er frugtbar, når lærerne arbejder med specifikt udvalgte fokusområder relateret til iPad’en som læringsressource og på baggrund af dette arbejde udvikler nye design for læring i læringsfællesskaber.

AB - Denne artikel tager udgangspunkt i et forskningsprojekt på en dansk folkeskole i årene 2012-2015. Projektet handlede om implementeringen af iPads på begyndertrinnet og artiklen præsenterer de tilknyttede læreres kompetenceudvikling, ift. både digitale- og didaktiske kompetencer. Artiklens formål er at beskrive og analysere hvordan læreres kompetenceudvikling kan organiseres med udgangspunkt i iPad’en som læringsressource i et didaktisk perspektiv. Lærernes kompetenceudvikling er organiseret i en struktur, der tager udgangspunkt i specifikt udvalgte fokusområder fra undervisningen som udvikles over kortere og længere perioder. Empiriindsamlingen baserer sig på metoder fra Aktionsforskning samt design-based research. Teoretisk bygger artiklen på Allan Martins begreb om digital literacy, hvis tre niveauer videreudvikles til en kompetencemodel, der danner baggrund for analyse af de udvalgte fokuspunkter fra projektet. En af artiklens hovedpointer er, at en praksisnær kompetenceudvikling er frugtbar, når lærerne arbejder med specifikt udvalgte fokusområder relateret til iPad’en som læringsressource og på baggrund af dette arbejde udvikler nye design for læring i læringsfællesskaber.

KW - kompetenceudvikling

KW - lærerkompetenceudvikling

KW - iPad

KW - didaktisk design

KW - it

KW - folkeskole

KW - implementering

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 32

EP - 55

JO - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

JF - Learning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi

SN - 2445-6810

IS - 3

ER -