Udvikling af lærerens digitale kompetencer med iPad’en som læringsressource

Birgitte Holm Sørensen, Karin Tweddell Levinsen, Madeleine Rygner Holm

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningpeer review

Denne artikel tager udgangspunkt i et forskningsprojekt på en dansk folkeskole i årene 2012-2015. Projektet handlede om implementeringen af iPads på begyndertrinnet og artiklen præsenterer de tilknyttede læreres kompetenceudvikling, ift. både digitale- og didaktiske kompetencer. Artiklens formål er at beskrive og analysere hvordan læreres kompetenceudvikling kan organiseres med udgangspunkt i iPad’en som læringsressource i et didaktisk perspektiv. Lærernes kompetenceudvikling er organiseret i en struktur, der tager udgangspunkt i specifikt udvalgte fokusområder fra undervisningen som udvikles over kortere og længere perioder. Empiriindsamlingen baserer sig på metoder fra Aktionsforskning samt design-based research. Teoretisk bygger artiklen på Allan Martins begreb om digital literacy, hvis tre niveauer videreudvikles til en kompetencemodel, der danner baggrund for analyse af de udvalgte fokuspunkter fra projektet. En af artiklens hovedpointer er, at en praksisnær kompetenceudvikling er frugtbar, når lærerne arbejder med specifikt udvalgte fokusområder relateret til iPad’en som læringsressource og på baggrund af dette arbejde udvikler nye design for læring i læringsfællesskaber.
TidsskriftLearning Tech – Tidsskrift for læremidler, didaktik og teknologi
Udgave nummer3