Abstract
I denne artikel beskæftiger vi os med, hvordan ledelse kan udvikles i spændingsfeltet mellem udefrakommende krav om mere fælles fodslag i ledelsen og den enkelte leders behov for at tilpasse sin ledelsesstil til den aktuelle kontekst. Konkret ser vi nærmere på, hvordan der blandt en gruppe af ledere i en kommunal kontekst skabes mening i en forandringsproces, der udfolder sig i spændingsfeltet mellem en klassisk funktionalistisk top-down implementeringsstrategi og en dialogisk proces med afsæt i ledernes daglige praksis, dvs. ud fra en emergerende bottom-up strategi. Dette kan ses som udtryk for, at man forsøger at overskride divergensen mellem håndtering af organisatoriske krav, i dette tilfælde lederudvikling og de ansattes sociale meningsskabelse (Weick, 1995, 2001), som udspiller sig i ledernes praksisfællesskaber (Lave & Wenger, 1991; Wenger, 1998). Gennem dialogiske processer er det tanken, at der udvikles en fælles referenceramme for ledelse i kommunen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Publikationsdato | 1 dec. 2014 |
Antal sider | 20 |
Status | Udgivet - 1 dec. 2014 |
Begivenhed | Det Danske Ledelsesakademis Konference : "Meningsskabelse, tillid og frihed – udfordringer i moderne ledelse" - RUC, Roskilde, Danmark Varighed: 1 dec. 2014 → 2 dec. 2014 |
Konference
Konference | Det Danske Ledelsesakademis Konference |
---|---|
Lokation | RUC |
Land/Område | Danmark |
By | Roskilde |
Periode | 01/12/2014 → 02/12/2014 |
Emneord
- ledelse
- organisatorisk læring
- meningsskabelse
- situeret læring
- ledelsesudvikling