Undersøgelsesbaseret tværfaglige idræts-biologiundervisning som en meningsfuld og motiverende måde at integrerer teorifaglig læring i idrætsfaget

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingKonferenceabstrakt i proceedingForskningpeer review

I og med at idræt er blevet et eksamensfag, er der i langt højere grad end tidligere fokus på at eleverne tilegner sig idrætsfaglig teori i faget. Dog giver det stadig udfordringer i forhold til hvordan idrætsteori implementeres mest optimalt i forhold til elevernes læring. Indeværende projekt foreslå at idrætsfaget arbejder sammen med biologi om nogle fællesfaglige problemstillinger, så idrætsteorien fremtræder både relevant og meningsfuld og bliver implementeret i forhold til et praksisfelt med relation til læringsmål i både idræt og biologi.

I projektet deltog 122 elever fra fire skoler fordelt på seks klasser foruden otte lærere. Forløbet begyndte med en med en fælles introduktion i klasserne, hvorefter eleverne selv valgte fællesfagligt fokusområde og udarbejdede en problemstilling, der var relevant i forhold til læringsmål i idræt og biologi. Efterfølgende undersøgelser blev enten udført ved praktiske øvelser eller ved at søge på internettet. Elevernes fund og konklusioner blev præsenteret klassevis. Data blev indsamlet i form af videoobservationer og semistrukturede gruppebaserede interview med udvalgte elever og de medvirkende lærere. Efterfølgende kodning og tematiske analyse gav anledning til 132 koder, der blev fordelt på fire generelle temaer og et om lærersamarbejde.

Observationerne vist tegn på at eleverne arbejde motiveret med de tværfaglige problemstillinger, hvilket blev understøttet af lærerudtaleser i de efterfølgende interview. Det blev fremført at ikke-idrætsaktive elever og ikke-biologiinteresserede elever aktivt deltog i arbejdet med at belyse den fællesfaglige problemstillingen. Det idrætsteoretiske aspekt blev fremhævet af eleverne, der på baggrund af det fællesfaglige forløb tydeliggjorde, at de opfattede idræt som et læringsfag med tilhørende teori. I deres fællesfaglige præsentationer var det endvidere tydeligt, at eleverne i flere tilfælde havde koblet idrætsteoretiske og biologiske perspektiv med fysiske præstationer, hvorved de demonstrerede læring på kompetenceniveau.
OriginalsprogDansk
TitelBook of abstracts BRIDGING 2018
Publikationsdato8 nov. 2018
StatusUdgivet - 8 nov. 2018