Undersøgelsesbaseret tværfaglige idræts-biologiundervisning som en meningsfuld og motiverende måde at integrerer teorifaglig læring i idrætsfaget

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

Resumé

I og med at idræt er blevet et eksamensfag, er der i langt højere grad end tidligere fokus på at eleverne tilegner sig idrætsfaglig teori i faget. Dog giver det stadig udfordringer i forhold til hvordan idrætsteori implementeres mest optimalt i forhold til elevernes læring. Indeværende projekt foreslå at idrætsfaget arbejder sammen med biologi om nogle fællesfaglige problemstillinger, så idrætsteorien fremtræder både relevant og meningsfuld og bliver implementeret i forhold til et praksisfelt med relation til læringsmål i både idræt og biologi.

I projektet deltog 122 elever fra fire skoler fordelt på seks klasser foruden otte lærere. Forløbet begyndte med en med en fælles introduktion i klasserne, hvorefter eleverne selv valgte fællesfagligt fokusområde og udarbejdede en problemstilling, der var relevant i forhold til læringsmål i idræt og biologi. Efterfølgende undersøgelser blev enten udført ved praktiske øvelser eller ved at søge på internettet. Elevernes fund og konklusioner blev præsenteret klassevis. Data blev indsamlet i form af videoobservationer og semistrukturede gruppebaserede interview med udvalgte elever og de medvirkende lærere. Efterfølgende kodning og tematiske analyse gav anledning til 132 koder, der blev fordelt på fire generelle temaer og et om lærersamarbejde.

Observationerne vist tegn på at eleverne arbejde motiveret med de tværfaglige problemstillinger, hvilket blev understøttet af lærerudtaleser i de efterfølgende interview. Det blev fremført at ikke-idrætsaktive elever og ikke-biologiinteresserede elever aktivt deltog i arbejdet med at belyse den fællesfaglige problemstillingen. Det idrætsteoretiske aspekt blev fremhævet af eleverne, der på baggrund af det fællesfaglige forløb tydeliggjorde, at de opfattede idræt som et læringsfag med tilhørende teori. I deres fællesfaglige præsentationer var det endvidere tydeligt, at eleverne i flere tilfælde havde koblet idrætsteoretiske og biologiske perspektiv med fysiske præstationer, hvorved de demonstrerede læring på kompetenceniveau.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato8 nov. 2018
StatusUdgivet - 8 nov. 2018
BegivenhedBRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference: At tælle og fortælle i forskning og praksis -
Varighed: 8 nov. 20188 nov. 2018

Konference

KonferenceBRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference
Periode08/11/201808/11/2018

Citer dette

@conference{3b04563dd42645dfa0fbceadce1f5bb4,
title = "Unders{\o}gelsesbaseret tv{\ae}rfaglige idr{\ae}ts-biologiundervisning som en meningsfuld og motiverende m{\aa}de at integrerer teorifaglig l{\ae}ring i idr{\ae}tsfaget",
abstract = "I og med at idr{\ae}t er blevet et eksamensfag, er der i langt h{\o}jere grad end tidligere fokus p{\aa} at eleverne tilegner sig idr{\ae}tsfaglig teori i faget. Dog giver det stadig udfordringer i forhold til hvordan idr{\ae}tsteori implementeres mest optimalt i forhold til elevernes l{\ae}ring. Indev{\ae}rende projekt foresl{\aa} at idr{\ae}tsfaget arbejder sammen med biologi om nogle f{\ae}llesfaglige problemstillinger, s{\aa} idr{\ae}tsteorien fremtr{\ae}der b{\aa}de relevant og meningsfuld og bliver implementeret i forhold til et praksisfelt med relation til l{\ae}ringsm{\aa}l i b{\aa}de idr{\ae}t og biologi.I projektet deltog 122 elever fra fire skoler fordelt p{\aa} seks klasser foruden otte l{\ae}rere. Forl{\o}bet begyndte med en med en f{\ae}lles introduktion i klasserne, hvorefter eleverne selv valgte f{\ae}llesfagligt fokusomr{\aa}de og udarbejdede en problemstilling, der var relevant i forhold til l{\ae}ringsm{\aa}l i idr{\ae}t og biologi. Efterf{\o}lgende unders{\o}gelser blev enten udf{\o}rt ved praktiske {\o}velser eller ved at s{\o}ge p{\aa} internettet. Elevernes fund og konklusioner blev pr{\ae}senteret klassevis. Data blev indsamlet i form af videoobservationer og semistrukturede gruppebaserede interview med udvalgte elever og de medvirkende l{\ae}rere. Efterf{\o}lgende kodning og tematiske analyse gav anledning til 132 koder, der blev fordelt p{\aa} fire generelle temaer og et om l{\ae}rersamarbejde.Observationerne vist tegn p{\aa} at eleverne arbejde motiveret med de tv{\ae}rfaglige problemstillinger, hvilket blev underst{\o}ttet af l{\ae}rerudtaleser i de efterf{\o}lgende interview. Det blev fremf{\o}rt at ikke-idr{\ae}tsaktive elever og ikke-biologiinteresserede elever aktivt deltog i arbejdet med at belyse den f{\ae}llesfaglige problemstillingen. Det idr{\ae}tsteoretiske aspekt blev fremh{\ae}vet af eleverne, der p{\aa} baggrund af det f{\ae}llesfaglige forl{\o}b tydeliggjorde, at de opfattede idr{\ae}t som et l{\ae}ringsfag med tilh{\o}rende teori. I deres f{\ae}llesfaglige pr{\ae}sentationer var det endvidere tydeligt, at eleverne i flere tilf{\ae}lde havde koblet idr{\ae}tsteoretiske og biologiske perspektiv med fysiske pr{\ae}stationer, hvorved de demonstrerede l{\ae}ring p{\aa} kompetenceniveau.",
author = "{\O}stergaard, {Lars Domino}",
year = "2018",
month = "11",
day = "8",
language = "Dansk",
note = "BRIDGING - Dansk Bev{\ae}gelses- og idr{\ae}tsp{\ae}dagogisk konference : At t{\ae}lle og fort{\ae}lle i forskning og praksis ; Conference date: 08-11-2018 Through 08-11-2018",

}

Undersøgelsesbaseret tværfaglige idræts-biologiundervisning som en meningsfuld og motiverende måde at integrerer teorifaglig læring i idrætsfaget. / Østergaard, Lars Domino.

2018. Abstract fra BRIDGING - Dansk Bevægelses- og idrætspædagogisk konference, .

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftKonferenceabstrakt til konferenceForskningpeer review

TY - ABST

T1 - Undersøgelsesbaseret tværfaglige idræts-biologiundervisning som en meningsfuld og motiverende måde at integrerer teorifaglig læring i idrætsfaget

AU - Østergaard, Lars Domino

PY - 2018/11/8

Y1 - 2018/11/8

N2 - I og med at idræt er blevet et eksamensfag, er der i langt højere grad end tidligere fokus på at eleverne tilegner sig idrætsfaglig teori i faget. Dog giver det stadig udfordringer i forhold til hvordan idrætsteori implementeres mest optimalt i forhold til elevernes læring. Indeværende projekt foreslå at idrætsfaget arbejder sammen med biologi om nogle fællesfaglige problemstillinger, så idrætsteorien fremtræder både relevant og meningsfuld og bliver implementeret i forhold til et praksisfelt med relation til læringsmål i både idræt og biologi.I projektet deltog 122 elever fra fire skoler fordelt på seks klasser foruden otte lærere. Forløbet begyndte med en med en fælles introduktion i klasserne, hvorefter eleverne selv valgte fællesfagligt fokusområde og udarbejdede en problemstilling, der var relevant i forhold til læringsmål i idræt og biologi. Efterfølgende undersøgelser blev enten udført ved praktiske øvelser eller ved at søge på internettet. Elevernes fund og konklusioner blev præsenteret klassevis. Data blev indsamlet i form af videoobservationer og semistrukturede gruppebaserede interview med udvalgte elever og de medvirkende lærere. Efterfølgende kodning og tematiske analyse gav anledning til 132 koder, der blev fordelt på fire generelle temaer og et om lærersamarbejde.Observationerne vist tegn på at eleverne arbejde motiveret med de tværfaglige problemstillinger, hvilket blev understøttet af lærerudtaleser i de efterfølgende interview. Det blev fremført at ikke-idrætsaktive elever og ikke-biologiinteresserede elever aktivt deltog i arbejdet med at belyse den fællesfaglige problemstillingen. Det idrætsteoretiske aspekt blev fremhævet af eleverne, der på baggrund af det fællesfaglige forløb tydeliggjorde, at de opfattede idræt som et læringsfag med tilhørende teori. I deres fællesfaglige præsentationer var det endvidere tydeligt, at eleverne i flere tilfælde havde koblet idrætsteoretiske og biologiske perspektiv med fysiske præstationer, hvorved de demonstrerede læring på kompetenceniveau.

AB - I og med at idræt er blevet et eksamensfag, er der i langt højere grad end tidligere fokus på at eleverne tilegner sig idrætsfaglig teori i faget. Dog giver det stadig udfordringer i forhold til hvordan idrætsteori implementeres mest optimalt i forhold til elevernes læring. Indeværende projekt foreslå at idrætsfaget arbejder sammen med biologi om nogle fællesfaglige problemstillinger, så idrætsteorien fremtræder både relevant og meningsfuld og bliver implementeret i forhold til et praksisfelt med relation til læringsmål i både idræt og biologi.I projektet deltog 122 elever fra fire skoler fordelt på seks klasser foruden otte lærere. Forløbet begyndte med en med en fælles introduktion i klasserne, hvorefter eleverne selv valgte fællesfagligt fokusområde og udarbejdede en problemstilling, der var relevant i forhold til læringsmål i idræt og biologi. Efterfølgende undersøgelser blev enten udført ved praktiske øvelser eller ved at søge på internettet. Elevernes fund og konklusioner blev præsenteret klassevis. Data blev indsamlet i form af videoobservationer og semistrukturede gruppebaserede interview med udvalgte elever og de medvirkende lærere. Efterfølgende kodning og tematiske analyse gav anledning til 132 koder, der blev fordelt på fire generelle temaer og et om lærersamarbejde.Observationerne vist tegn på at eleverne arbejde motiveret med de tværfaglige problemstillinger, hvilket blev understøttet af lærerudtaleser i de efterfølgende interview. Det blev fremført at ikke-idrætsaktive elever og ikke-biologiinteresserede elever aktivt deltog i arbejdet med at belyse den fællesfaglige problemstillingen. Det idrætsteoretiske aspekt blev fremhævet af eleverne, der på baggrund af det fællesfaglige forløb tydeliggjorde, at de opfattede idræt som et læringsfag med tilhørende teori. I deres fællesfaglige præsentationer var det endvidere tydeligt, at eleverne i flere tilfælde havde koblet idrætsteoretiske og biologiske perspektiv med fysiske præstationer, hvorved de demonstrerede læring på kompetenceniveau.

M3 - Konferenceabstrakt til konference

ER -