Undervisernes forståelse af masteruddannelsers praksisrelevans

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Masterstuderende udgør en særlig målgruppe i danske universitetsuddannelser, idet de ved optaget har mindst to års relevant erhvervserfaring (BEK nr. 1187), og ofte er endog særdeles erfarne praktikere. Forskningen har overvejende haft fokus på de masterstuderendes perspektiv, f.eks. i forhold til deres særlige betingelser for at studere og de krav det stiller til uddannelsernes tilrettelæggelse (Lorentsen 2009), graden og karakteren af de studerendes inddragelse af praksis i deres projektarbejde (Jensen & Jensen 2004), og de studerendes oplevelse af studiernes praksisrelevans i forhold til den videre karriere (Krogh & Jensen 2010). Vi har derfor med udgangspunkt i Schöns begreb om den reflekterende praktiker (1983/2001) og Ellströms model for læringformer (Ellström 1996) undersøgt underviseres forståelser af læringsmålene for de masterstuderende, og hvorledes disse kan nås.
    Publikationsdato2015
    StatusUdgivet - 2015