Undervisernes forståelse af masteruddannelsers praksisrelevans

Publikation: Konferencebidrag uden forlag/tidsskriftPaper uden forlag/tidsskriftForskningpeer review

Abstrakt

Masterstuderende udgør en særlig målgruppe i danske universitetsuddannelser, idet de ved optaget har mindst to års relevant erhvervserfaring (BEK nr. 1187), og ofte er endog særdeles erfarne praktikere. Forskningen har overvejende haft fokus på de masterstuderendes perspektiv, f.eks. i forhold til deres særlige betingelser for at studere og de krav det stiller til uddannelsernes tilrettelæggelse (Lorentsen 2009), graden og karakteren af de studerendes inddragelse af praksis i deres projektarbejde (Jensen & Jensen 2004), og de studerendes oplevelse af studiernes praksisrelevans i forhold til den videre karriere (Krogh & Jensen 2010). Vi har derfor med udgangspunkt i Schöns begreb om den reflekterende praktiker (1983/2001) og Ellströms model for læringformer (Ellström 1996) undersøgt underviseres forståelser af læringsmålene for de masterstuderende, og hvorledes disse kan nås.
OriginalsprogDansk
Publikationsdato2015
StatusUdgivet - 2015
BegivenhedDUN - Munkebjerg, Vejle, Danmark
Varighed: 6 maj 20157 maj 2015

Konference

KonferenceDUN
LokationMunkebjerg
LandDanmark
ByVejle
Periode06/05/201507/05/2015

Emneord

  • Masteruddannelse
  • refleksiv praktiker
  • undervisere

Citationsformater