Abstract
Når børn og unge benytter sig af internettets sociale netværkssider, er det i høj grad forbundet med den måde, hvorpå de i dagligdagen praktiserer venskab og konstruerer identitet. I denne artikel undersøges danske 12-18-årige børn og unges brug af sociale netværkssider som Facebook og Arto. Der fokuseres især på den særlige kommunikationsform, der eksisterer imellem de nære relationer – eller dem, som børn og unge selv betegner som deres bedste venner eller veninder. Her er sproget præget af en decideret kærlighedsdiskurs, og sætningen ”Jeg elsker dig” optræder jævnligt i deres kommunikation. Det diskuteres, hvilke funktioner denne ’følelseskommunikation’ har, og hvad det betyder, at den ofte er offentlig tilgængelig eller strategisk synligt placeret på de unges profiler. I forlængelse heraf argumenteres der for, at unge i kraft af deres følelseskommunikative handlinger bliver medkonstruktører af hinandens identitet, der af forfatteren karakteriseres som en ’open source’ netværksidentitet. Artiklen er baseret på resultater fra ph.d.-afhandlingen ”Unge og online sociale netværk – en neksusanalytisk undersøgelse af medierede handlinger og offentlige diskurser”.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Barn |
Vol/bind | 2011 |
Udgave nummer | 3-4 |
Sider (fra-til) | 13-38 |
Antal sider | 18 |
ISSN | 1357-4256 |
Status | Udgivet - 2011 |