TY - ICOMM
T1 - Unge og risikoadfærd
T2 - selvforvaltning af muligheder og risici i ungdomslivet
AU - Nielsen, Jens Christian
AU - Sørensen, Niels Ulrik
N1 - Artiklen indgår i et gratis undervisningsprogram, Foreningen GODA, God Alkoholkultur, tilbyder alle grundskoler og ungdomsuddannelser. Udgiver er Foreningen GODA, God Alkoholkultur
PY - 2010/12/21
Y1 - 2010/12/21
N2 - Artiklen behandler risikoadfærd blandt unge med fokus på brug af alkohol. Artiklen beskriver hvordan risikoproblematikker blandt unge ofte er knyttet til ungdomslivets transitionsfaser, hvor individualiseringen af ungdomslivet for alvor presser sig på. F.eks. kan skiftet fra grundskole til ungdomsuddannelse være et skift fra et stabilt børneliv i forholdsvis faste rammer til et ungdomsliv med lang højere grad af fleksibilitet og selvorganisering - ikke bare i selve uddannelsen men også i de fællesskaber, som dannes i forbindelse med uddannelsen, hvilket kan kræve et stort socialt relationsarbejde af den enkelte unge. For mange unge er de valgmuligheder, den selvstændighed og det eget-ansvar, der følger med i såvel uddannelsen som fritidslivet noget, de sætter stor pris på. Men det skaber også øget usikkerhed og sårbarhed. Hvad nu hvis jeg ikke klarer uddannelsen? Hvad nu hvis jeg ikke får nogen venner? Transitionsfaser kan være stærkt medvirkende til, at unge får eller søger adgang til nye fællesskaber, hvor risikoadfærd kan være et væsentligt integreret og integrerende element.
AB - Artiklen behandler risikoadfærd blandt unge med fokus på brug af alkohol. Artiklen beskriver hvordan risikoproblematikker blandt unge ofte er knyttet til ungdomslivets transitionsfaser, hvor individualiseringen af ungdomslivet for alvor presser sig på. F.eks. kan skiftet fra grundskole til ungdomsuddannelse være et skift fra et stabilt børneliv i forholdsvis faste rammer til et ungdomsliv med lang højere grad af fleksibilitet og selvorganisering - ikke bare i selve uddannelsen men også i de fællesskaber, som dannes i forbindelse med uddannelsen, hvilket kan kræve et stort socialt relationsarbejde af den enkelte unge. For mange unge er de valgmuligheder, den selvstændighed og det eget-ansvar, der følger med i såvel uddannelsen som fritidslivet noget, de sætter stor pris på. Men det skaber også øget usikkerhed og sårbarhed. Hvad nu hvis jeg ikke klarer uddannelsen? Hvad nu hvis jeg ikke får nogen venner? Transitionsfaser kan være stærkt medvirkende til, at unge får eller søger adgang til nye fællesskaber, hvor risikoadfærd kan være et væsentligt integreret og integrerende element.
M3 - Udgivelser på nettet - Net-publikation
ER -