Unge på Kanten: Køn, Lokalitet og Uddannelse

Stine Thidemann Faber, Lotte Bloksgaard, Claus D. Hansen, Karina Torp Møller

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

683 Downloads (Pure)

Resumé

I denne rapport fremlægges udvalgte hovedresultater fra projekt Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse.

Formålet med dette projekt har været at tilvejebringe viden om, hvordan køn og lokalitet har betydning og spiller sammen, når det kommer til unges, og især drenges/unge mænds, valg og fravalg af ungdomsuddannelse. I en dansk kontekst er der indtil nu ikke megen viden om steders/lokaliteters betydning for unges valg og fravalg af uddannelse. Ved at forene et lokalitetsperspektiv med et kønsperspektiv tydeliggør nærværende rapport, at unges bopæl har betydning for deres holdning til og muligheder for at få en ungdomsuddannelse.

Projektet har været finansieret af Ministeriet for Ligestilling og Kirke, som i 2011 fremsatte en pulje på 10. mio. kr. til fremme af ligestilling med særligt fokus på at fastholde flere drenge i det danske uddannelsessystem og mere generelt søge at få brudt med det kønsopdelte uddannelsesvalg. Forskningsprojektet Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse var et af de i alt 10 projekter, som blev igangsat for midler fra denne pulje.
OriginalsprogDansk
Antal sider103
Rekvirerende organisationMinisteriet for Ligestilling
StatusUdgivet - 2014

Citer dette

Faber, Stine Thidemann ; Bloksgaard, Lotte ; Hansen, Claus D. ; Møller, Karina Torp. / Unge på Kanten : Køn, Lokalitet og Uddannelse. 2014. 103 s.
@book{fe26b40c14814a218b5f1593b3f66038,
title = "Unge p{\aa} Kanten: K{\o}n, Lokalitet og Uddannelse",
abstract = "I denne rapport freml{\ae}gges udvalgte hovedresultater fra projekt Unge p{\aa} kanten – k{\o}n, lokalitet og uddannelse. Form{\aa}let med dette projekt har v{\ae}ret at tilvejebringe viden om, hvordan k{\o}n og lokalitet har betydning og spiller sammen, n{\aa}r det kommer til unges, og is{\ae}r drenges/unge m{\ae}nds, valg og fravalg af ungdomsuddannelse. I en dansk kontekst er der indtil nu ikke megen viden om steders/lokaliteters betydning for unges valg og fravalg af uddannelse. Ved at forene et lokalitetsperspektiv med et k{\o}nsperspektiv tydeligg{\o}r n{\ae}rv{\ae}rende rapport, at unges bop{\ae}l har betydning for deres holdning til og muligheder for at f{\aa} en ungdomsuddannelse.Projektet har v{\ae}ret finansieret af Ministeriet for Ligestilling og Kirke, som i 2011 fremsatte en pulje p{\aa} 10. mio. kr. til fremme af ligestilling med s{\ae}rligt fokus p{\aa} at fastholde flere drenge i det danske uddannelsessystem og mere generelt s{\o}ge at f{\aa} brudt med det k{\o}nsopdelte uddannelsesvalg. Forskningsprojektet Unge p{\aa} kanten – k{\o}n, lokalitet og uddannelse var et af de i alt 10 projekter, som blev igangsat for midler fra denne pulje.",
author = "Faber, {Stine Thidemann} and Lotte Bloksgaard and Hansen, {Claus D.} and M{\o}ller, {Karina Torp}",
year = "2014",
language = "Dansk",

}

Unge på Kanten : Køn, Lokalitet og Uddannelse. / Faber, Stine Thidemann; Bloksgaard, Lotte; Hansen, Claus D.; Møller, Karina Torp.

2014. 103 s.

Publikation: Bog/antologi/afhandling/rapportRapportForskning

TY - RPRT

T1 - Unge på Kanten

T2 - Køn, Lokalitet og Uddannelse

AU - Faber, Stine Thidemann

AU - Bloksgaard, Lotte

AU - Hansen, Claus D.

AU - Møller, Karina Torp

PY - 2014

Y1 - 2014

N2 - I denne rapport fremlægges udvalgte hovedresultater fra projekt Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse. Formålet med dette projekt har været at tilvejebringe viden om, hvordan køn og lokalitet har betydning og spiller sammen, når det kommer til unges, og især drenges/unge mænds, valg og fravalg af ungdomsuddannelse. I en dansk kontekst er der indtil nu ikke megen viden om steders/lokaliteters betydning for unges valg og fravalg af uddannelse. Ved at forene et lokalitetsperspektiv med et kønsperspektiv tydeliggør nærværende rapport, at unges bopæl har betydning for deres holdning til og muligheder for at få en ungdomsuddannelse.Projektet har været finansieret af Ministeriet for Ligestilling og Kirke, som i 2011 fremsatte en pulje på 10. mio. kr. til fremme af ligestilling med særligt fokus på at fastholde flere drenge i det danske uddannelsessystem og mere generelt søge at få brudt med det kønsopdelte uddannelsesvalg. Forskningsprojektet Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse var et af de i alt 10 projekter, som blev igangsat for midler fra denne pulje.

AB - I denne rapport fremlægges udvalgte hovedresultater fra projekt Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse. Formålet med dette projekt har været at tilvejebringe viden om, hvordan køn og lokalitet har betydning og spiller sammen, når det kommer til unges, og især drenges/unge mænds, valg og fravalg af ungdomsuddannelse. I en dansk kontekst er der indtil nu ikke megen viden om steders/lokaliteters betydning for unges valg og fravalg af uddannelse. Ved at forene et lokalitetsperspektiv med et kønsperspektiv tydeliggør nærværende rapport, at unges bopæl har betydning for deres holdning til og muligheder for at få en ungdomsuddannelse.Projektet har været finansieret af Ministeriet for Ligestilling og Kirke, som i 2011 fremsatte en pulje på 10. mio. kr. til fremme af ligestilling med særligt fokus på at fastholde flere drenge i det danske uddannelsessystem og mere generelt søge at få brudt med det kønsopdelte uddannelsesvalg. Forskningsprojektet Unge på kanten – køn, lokalitet og uddannelse var et af de i alt 10 projekter, som blev igangsat for midler fra denne pulje.

M3 - Rapport

BT - Unge på Kanten

ER -