Unge uden uddannelse: hvem er de og hvordan møder de kravet om uddannelse?

    Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport/konference proceedingBidrag til bog/antologiForskningpeer review

    Abstract

    Den generelle samfundsudvikling bidrager i disse år til en øget polarisering af ungdommen trods talrige politiske tiltag og praksisorienterede indsatser, som har til formål netop at sikre inklusion i såvel uddannelsessystemet som på arbejdsmarkedet og i civilsamfundet. Særlig markant har indsatsen været i uddannelsessystemet og i arbejdsmarkedspolitikken, hvor de sidste 20 år har budt på myriader af tiltag og indsatser rettet mod særligt gruppen af unge uden erhvervskompetencegivende uddannelse. Men hvilke unge er det, der i særlig grad ’mærker’ den samfundsmæssige polarisering og hvem gemmer sig egentlig bag overordnede kategorier som ’unge uden uddannelse’? Med afsæt i et aktuelt forskningsprojekt, vil vi i artiklen bryde kategorien op og fremanalysere fire overordnede forståelseskategorier, med henblik på at opnå en mere nuanceret forståelse af de unges situation og den måde hvorpå, de er indlejret i samfundsmæssige forandringsprocesser af såvel strukturel som kulturel karakter.
    OriginalsprogDansk
    TitelUngdomsliv : Brydninger i ungdomslivet
    RedaktørerNiels Ulrik Sørensen, Mette Pless
    Antal sider27
    UdgivelsesstedAalborg
    ForlagAalborg Universitetsforlag
    Publikationsdato2015
    Udgave1
    Sider55-82
    Kapitel3
    ISBN (Trykt)978-87-7112-415-6
    StatusUdgivet - 2015
    NavnUngdomsliv
    Nummer3
    ISSN2445-5075

    Citationsformater